Karpentna

Piątek, 8 maja 2015 | dodano: 08.05.2015

Przejechałem się dzisiaj do Karpentnej aby zobaczyć co dzieje się z tamtejszym gródkiem średniowiecznym.
Od dawien dawna Doliną Olzy i przez Przełęcz Jabłonkowską prowadził ważny szlak handlowy ze Śląska na Węgry. Dzisiejsza Słowacja to dawne Górne Węgry. Gdzieś od XIV w. Ziemia Cieszyńska i cały niemal Śląsk należały do Królestwa Czech. Mimo to Księstwo rządzone było przez boczną linię piastowskich książąt cieszyńskich.
Dla ochrony tejże ważnej drogi książęta cieszyńscy wybudowali w XIV w. Dolinie Olzy kilka gródków, które można poniekąd traktować jak małe zameczki. Budowle te przeważnie były niewielkie i drewniane. Otaczał je wał z palisadą i fosa.
Bardziej znane są gródki w Nawsiu i Gródku. Mniej znany gródek w Karpentnej. W tamtych przypadkach obok gródka istniały jeszcze niewielkie osady. Gródek w Karpentnej stał na niewysokim wzgórzu niedaleko miejsca gdzie znajdował się bród przez Olzę, czyli dogodne miejsce, gdzie można było przeprawić się przez rzekę.
Ponadto w XV w. wyznaczono stały kontyngent wojskowy, który patrolował wspomnianą dolinę i zapewne stacjonował w tych gródkach.
Wiek XV był bardzo niespokojnym okresem również dla naszych rejonów, gdyż o tron czeski toczyła się walka między królem czeskim Jerzym z Podiebradu a królem węgierskim Maciejem Korwinem. Książę cieszyński najpierw popierał Czechów ale potem przeszedł na stronę węgierską. Po śmierci Jerzego z Podiebradu nowym królem Czech został Władysław III Jagiellończyk. Walki rozgorzały na nowo, lecz tym razem książę cieszyński Przemysław II opowiedział się po stronie Jagiellona.
Prawdopodobnie też w tamtych czasach gródki w Dolinie Olzy zostały zniszczone w wyniku działań wojennych.
Do naszych czasów w Karpentnej dochowało się wzgórze, na którym stał gródek średniowieczny. Od strony zach. dobrze czytelna jest także fosa oddzielająca kopiec.
Niestety już za niedługo miejsce to ulegnie zniszczeniu. Przez teren gródka ma przebiegać nowa obwodnica a roboty drogowe są już w zaawansowanym stanie. Na gródku pracują archeologowie. Chcą przebadać całe wzgórze, znaleźć to co można jeszcze stamtąd wydobyć i ocalić oraz wszystko zdokumentować. Chwilę pogadałem z prowadzącym wykopaliska, dowiedziałem się nieco więcej o zabudowie wzgórza oraz znaleziskach.

Ostry i Jaworowy
Gródek w Karpentnej od dołu
Archeologowie na gródku
Prace na gródku
Hipotetyczny wygląd gródka
Budowa obwodnicy
Budowa obwodnicy, widok z gródka.
Jak widać na powyższym zdjęciu droga poleci wprost przez gródek. W tym miejscu będzie duży wiadukt a jeden z filarów będzie w centralnym miejscu gródka.
Z Karpentnej pojechałem pod górami przez Oldrzychowice do Gutów.