Jaworzynka

Sobota, 17 września 2011 | dodano: 17.09.2011

Wyjazd przed godz 5 rano. Założyłem krótkie spodenki, koszulkę i pod spód cienką z długimi rękawami, ruszyłem i czuję że coś zimno. No fakt, u mnie mogło być może 7 a we Wiśle 5 stopni. Potem już było lepiej. Trasa jak na mapce: Kubalonka - Istebna - Jaworzynka. Przez Wawrzacze do czeskiej Herczawy a dalej Przełęcz Jabłonkowska - Jabłonków - Trzyniec - Cieszyn

Kubalonka 761 m.

Istebna

Jaworzynka widok na Wawrzaczów Groń

Wschód słońca z Wawrzaczów Gronia 688 m.

Ścięte (szukałem w pobliżu szańca)

Wg XVIII - wiecznej austriackiej mapy na grzbiecie wzgórza Scienty (nazwa od wykarczowanej polany) miał znajdować się jeden z szańców wchodzących w skład fortyfikacji Przełęczy Jabłonkowskiej. Oprócz Wielkiego Szańca na całej granicy Śląsko-Węgierskiej pobudowano mniejsze obiekty bronice pozostałych możliwych przejść w górach. Najprawdopodobniej na "Ściętym" była nieduża czworoboczna reduta o boku ok 20 m. Wał z palisadą otaczała sucha fosa.

Szaniec na XIX-wiecznej mapie

Tu stał ten szaniec

Kiedyś zlokalizowałem to miejsce a skoro teraz przejeżdżałem w pobliżu więc zajrzałem jak to wygląda i czy coś zostało.
Na miejscu szańca stoi jakaś chałupa

Z jednej strony zachował się niski wał, na którym rosną drzewa. Pozostałe wały zostały zniwelowane a przy budowie chałupy pewnie wybrano część ziemi.

Owce w Mostach u Jabłonkowa

Nad Przełęczą Jabłonkowską 560 m.

Kościół w Jabłonkowie (wymiana hełmu wieży)

Potem jeszcze rowerem do pracy