Kowale - gródek średniowieczny

Poniedziałek, 2 maja 2011 | dodano: 02.05.2011

Kiedyś natrafiłem na taką informację że kilka lat temu odkryto w Kowalach koło Skoczowa XIV-wieczny gródek. Miała to być siedziba jakiegoś rycerza który na kopcu otoczonym fosą wybudował drewnianą wieżę. Archeolodzy odkryli kilka przedmiotów min klamrę od pasa, podkowę i trochę ceramiki. Już raz szukałem tego miejsca ale bez rezultatu. Miałem tylko informację że kopiec ma znajdować się gdzieś na skraju lasu. No i "beret". Gość jeszcze pisał że zaciekawiło go wzniesienie w w miarę płaskiej okolicy. Nic bardziej mylnego bo Kowale to same pagórki, las tylko jeden, za to sporo takich zarośniętych grupką drzew pagórków. I bądź tu mądry.
Z Cieszyna pojechałem przez Zamarski i Dębowiec do Ochab. Następnie bulwarami wiślanymi do Kiczyc. Tam wjechałem na drogę do Pierśćca i Kowali i zatrzymałem się na przystanku żeby sprawdzić na mapie jak jechać. Przejeżdżał jeden gość i pyta gdzie chcę jechać? Odpowiadam że do Kowali. Wskazał mi drogę, choć i tak już wiedziałem jak mam jechać i pojechałem. Część wioski Kowale jest rzeczywiście płaska a część pagórkowata. Skupiłem się na płaskiej części, objechałem cały las który tam jest, przejechałem go rożnymi ścieżkami i żadnego pagórka nie uświadczyłem. Znalazłem się znowu na granicy Pierśćca i Kowali i znowu jedzie ten sam gość. Tym razem pyta czy pobłądziłem lub kogoś szukam? Raczej czegoś odpowiadam i wyjaśniam co tym czymś ma być. Miejscowy od razu mówi mi że to nie tutaj ale po drugiej stronie Kowali, na wzgórzu za strażnicą. Jeszcze dodaje że tam kiedyś archeologowie coś kopali, coś znaleźli ale to było kilka lat temu. No i masz nie na żadnym płaskim terenie ale na wzgórzu, nie na skraju lasu tylko cały ten gródek porośnięty jest drzewami. Pojechałem, znalazłem, złaziłem, parę fotek pstrknąłem i gdzieś indziej opiszę:)
Z gródka pojechałem do Bielowicka a potem do Skoczowa i do Cieszyna.

Widok z Zamarsk

Wisła w Ochabach

skałki koło gródka

Gródek stożkowaty otoczony fosą typu motte. Na kopcu stała drewniana wieża.