Codex Gigas

Niedziela, 23 listopada 2014 | dodano: 23.11.2014

W  nietypowej sprawie do Karwiny. Miałem jechać w tygodniu ale trochę czasu było po południu i karnąłem się dzisiaj. Ciekawe czy ktoś cokolwiek skojarzył po tytule.
W drodze do Karwiny
Zamek w Karwinie
Zamek w Karwinie - Frysztacie
Rower przypiąłem do zamkowej latarni i poszedłem do zamku na prelekcję.
Od października bowiem na Zamku we Frysztacie można obejrzeć kopię Wielkiej Księgi.

Codex Gigas inaczej Wielka Księga lub Biblia Diabła to największy istniejący średniowieczny manuskrypt na świecie.
Rękopis powstał na początku XIII w. wCzechach, w benedyktyńskim klasztorze w Podlažicach . W czasie trwania Wojny Trzydziestoletniej zbiory cesarza Rudolfa II Habsburga wraz z Wielką Księgą zostały zrabowane przez Szwedów i wywiezione do Sztokholmu, gdzie obecnie są przechowywane. Codex Gigas zawiera teksty Starego i Nowego Testamentu oraz szereg pozabiblijnych dodatków, wśród nich dzieła Józefa Flawiusza, Kronikę Czechów, Kosmasa oraz traktaty medyczne. Ze względu na wizerunek diabła kodeks jest również znany jako „Biblia Diabła” choć nie zawiera żadnych tekstów okultystycznych czy magicznych a jedynie teksty podobne do rytuałów egzorcystycznych . Wymiary tej księgi to 90 x 50 x 22 cm., waga 75 kg.
Zgodnie z legendą skryba był mnichem, który złamał regułę zakonną i został skazany na zamurowanie żywcem. By uniknąć wykonania tej surowej kary, obiecał, że stworzy na wieczną chwałę klasztoru księgę zawierającą całą ludzką wiedzę w ciągu jednej nocy. Blisko północy zdał sobie sprawę, że nie zdąży samodzielnie ukończyć tego zadania, więc sprzedał duszę diabłu w zamian za pomoc. Diabeł dokończył manuskrypt w ciągu jednej nocy, a mnich dodał obrazek diabła z wdzięczności za jego pomoc

Codex Gigas
Codex Gigas, wizerunek Królestwa niebieskiego
Codex Gigas, wizerunek diabła
Zamek w Karwinie - Frysztacie
Potem trochę po Karwinie i powrót polską stroną przez Kaczyce i Pogwizdów.