Girowa, wały i okopy

Sobota, 22 listopada 2014 | dodano: 22.11.2014

Dzisiaj znowu jeździłem po Girowej. Girowa to góra w Czechach przy granicy ze Słowacją. Dawniej były to południowe rubieże Księstwa Cieszyńskiego. Ze względu na strategiczną drogę przez Przełęcz Jabłonkowską i nasilające się zagrożenie ze strony Turków i Węgrów już od XVI w. zaczęto fortyfikować okolice budując tzw Szańce Jabłonkowskie. W XVIII w. oprócz Wielkiego Szańca granicy strzegło ok 20 różnego rodzaju i wielkości szańców. Niektóre były zupełnie nieduże, jak czworoboczne reduty 25 x 25 m. lub trójkątne redany o boku ok 30 m. W zeszłym tygodniu zjeżdżając z Girowej zajrzałem ponownie na miejsce gdzie stał szaniec Barziny (czworobok ok 25 x 25 m). Potem w domu oglądałem czeską wersję mapy lotniczej z lat 30-tych i 50-tych XX w. (coś jak google maps). Tam jest dobrze widoczny zarys dawnej reduty Barziny. Następnie obejrzałem na tej mapie rejon szczytu Girowej gdzie w lecie w lesie odkryłem okopy i wały http://daniel3ttt.bikestats.pl/1184458,Girowa-840-...
Okazuje się że dawniej cały rejon szczytu Girowej nie był zalesiony. Na mapie oprócz tych wałów zauważyłem w pobliżu trzy dalsze podobne miejsca. Nie pozostawało więc nic jak pojechać tam i odnaleźć w terenie co kryje las.

Rejon szczytu Girowej 1937 r
Rejon szczytu Girowej 1937 r  (zlokalizowane wały)
Girowa obecnie, foto z mapy google
No i tyle o celu dzisiejszego wyjazdu.
Wyjazd po nocnej zmianie
Wyjazd po nocnej zmianie. Najpierw do domu a potem na Czechy.
Od Trzyńca bocznymi drogami do Nawsia
Nawsie, budowany most na Olzie
Nawsie, budowany most na Olzie (coś dla Marków)
Jabłonków uliczka
Jabłonków
Mosty u Jabłonkowa
Mosty u Jabłonkowa, nogami do góry
Klucznik otwiera drzwi palcem:)
Półnopcny wlot do tunelu pod Przełęczą Jabłonkowską
Północny wlot do tunelu pod Przełęczą Jabłonkowską
Południowy wlot do tunelu, obok zamurowany wylot starego tunelu
Podjazd od przejścia granicznego
W strionę Girowej
W stronę Girowej
Ponownie przejeżdżam koło Barzin
Przy schronisku na Girowej

Od schroniska do zlokalizowanych wałów i okopów jest ok 200 -300 m.
Nie jechałem do wałów które znalazłem w lecie. Najpierw odszukałem rejon 2 (foto1)
Potem znalazłem rejon nr 3
Okopy i wały (rejon 3)
Trzeci rejon jest w połowie zarośnięty borowinami a w połowie lasem. Mimo to wały i okopy są tam najlepiej zachowane.
Okopy i wały (rejon 4)
Okopy i wały (rejon 4), najmniejszy i uszkodzony przez maszyny leśne
Okopy i wały (rejon 4) drzewo leży w okopie
Okopy i wały (rejon 4), wał
Na grzbiecie
Dojechałem do czerwonego szlaku i nim wróciłem do schroniska. Stamtąd na Polankę i przez Zieloną do Jabłonkowa.
Na szlaku
Pojechałem jeszcze zobaczyć na strefę serwisową dzisiejszego Rajdu Barbórki
Cieszyska Barbórka
Cieszyńska Barbórka
Co do tych okopów i wałów to są to jak przypuszczam nie znane do tej pory elementy forytyfikacji, które wchodziły w skład umocnień rejonu Przełęczy jabłonkowskiej. Obiekty te zapewne wybudowano na prędko w chwili narastającego zagrożenia. Mogły uzupełniać przestrzeń pomiędzy szańcem na Studenicznym i Szańcem na Komorowskim Groniu i być dodatkowy zabezpieczeniem na wypadek utraty Szańca Barziny. Inna hipoteza jaka mi się nasuwa jest taka że w został zniszczony szaniec Barziny i wycofująca się załoga okopała się pod szczytem Girowej. W terenie trudno w ogóle znaleźć te okopy, gdyż mało rzucają się w oczy i wszędzie rośnie las. Można przejść przez nie i nie podejrzewać, że jest tam coś takiego. Poza tym różnią się od pozostałych znanych szańców.
Rejon 1,2 i 3 są niemal identyczne. Rejon 4 jest najmniejszy. Trzy większe rejony tworzone są przez wał o długości ok 45 m. za wałem są okopy. Linia wałów nie jest prosta lecz w dwóch miejscach występują cofnięte załamania wałów, gdzie zapewne urządzono stanowiska strzelnicze.
Wygląda to mniej więcej tak: