Terlicko, Żermanice i Karpentna

Wtorek, 23 kwietnia 2013 | dodano: 23.04.2013

Dzisiaj jazda na dwie raty i bez konkretnego celu. Rano ok 9 godz pojechałem na Czechy przez Łąki, Albrechcice do Terlicka. Trochę leśnymi dróżkami nad jeziorem a potem na tamę w Żermanicach. Następnie bocznymi dróżkami przez Pazdernę do Górnych Domasłowic. Zajrzałem na miejsce gdzie stał kiedyś dwór i nad Morskie Oko. Dalej do Toszanowic, Trzanowic i przez Ropice do domu.
Po odebraniu chłopaków z przedszkola pojechałem jeszcze raz na Czechy na południe. W Trzyńcu nieco popadało ale szybko przeszło. Dojechałem do Karpentnej i pojechałem zobaczyć na gródek średniowieczny nad Olzą. W średniowieczu (zanim wybudowano Szańce Jabłonkowskie), gdzieś tak ok XIV-XV w. w dolinie Olzy było kilka podobnych gródków/zameczków które strzegły drogi z dawnych Węgier na Śląsk. Były to Nawsie, Gródek i Karpentna. Gródek w Karpentnej był najmniejszy z nich i najmłodszy. Niewielki pagórek oddzielony fosą (brak zewn. wału) mógł pomieścić niewielką załogę, która chroniła się w drewnianej wieży otoczonej palisadą. Na gródku zastałem duży wykop archeologiczny.
Z Karpentnej do Oldrzychowic i główną do Cieszyna.

Wzgórze zamkowe w Cieszynie

Rekonstrukcja grodu Stary Cieszyn w Podoborze (6 km od Cieszyna)

Kościół w Albrechcicach

Jezioro Terlicko

Kamieniołom w Żermanicach

Tama w Żermanicach

Rybki w jeziorze

Widok z tamy w Żermanicach

Tyle zostało z dworu w Górnych Domasłowicach

A tak wyglądał ten dwór. Ktoś zrobił makietę i tu zostawił

Mieszkańcy dworu (było tam chyba 5 jakichś węży)

Pola golfowe w Ropicy

A to z popołudniowej przejażdżki
Olza w Karpentnej (po drugiej stronie na górce znajduje się gródek)