Alte Schantze

Środa, 28 listopada 2012 | dodano: 28.11.2012

Chłopaków do przedszkola, żona do pracy a ja znowu na rower. Pojechałem sobie na Słowację, dokładnie na Alte Schantze czyli Stary szaniec. Po drodze zaglądnąłem na gródek średniowieczny w Nawsiu i na Wieklki Szaniec w Mostach u Jabłonkowa. Stary szaniec to pierwotny Szaniec Jabłonkowski wybudowany w XVI w. dla ochrony drogi prowadzącej z dawnych Węgier na ziemie Śląskie. Pod koniec XVI w. bliżej przełęczy wybudowano Wielki Szaniec (główny) a Stary szaniec pełnił funkcję wysuniętego szańca. W XVII w. w innych miejscach gdzie można było też przejść na śląskie ziemie pobudowano szereg mniejszych szańców i redut tak że było ich łącznie 18.
Ze Starego szańca zjechałem do Milosovej i boczną drogą pod górami przejechałem nad Mostmi do Doliny Łomnej. W drodze powrotnej zajrzałem jeszcze na inny gródek średniowieczny w Hradku (Gródku) i z wiatrem do Cieszyna.
Potem jeszcze rowerem do pracy.

Hradek 9 godz, 13*C ale wietrznie.

Gródek w Nawsiu z ok XIV/XV w. (Stary Jabłonków)

Przełęcz Jabłonkowska i owieczki na łące

Widok na przełęcz i tunel

Wielki Szaniec w Mostach u Jabłonkowa

Stary Szaniec (jeden z bastionów)

Tzw Kleszcze, widok z jednego bastionu na drugi bastion

Widok na wieś Mosty u Jabłonkowa

Gródek w Hradku ok XIV/XV w od strony Olzy
Zanim wybudowano Szańce Jabłonkowskie to ważną drogę ze Śląska na Węgry strzegły takie gródki jak np w Nawsiu i Hradku w dolinie Olzy. Drewniane budynki i może jakąś wieżę otaczały wały z palisadami i fosa.