Gorzyczki

Środa, 12 września 2012 | dodano: 12.09.2012

Wyjechałem z domu ok 9:30 pochmurno i pod wiatr. Lekki deszczyk złapał mnie w Karwinie ale nie było źle.
Celem dzisiejszego wyjazdu był gródek średniowieczny w Gorzyczkach. W czasach kiedy większość zamków była jeszcze drewniano-ziemna czyli gdzieś w XIII może XIV w. istniał taki zameczek/gródek w Gorzyczkach (wtedy Gorzyczki Małe). Zamek należał do miejscowego feudała lub do książąt raciborskich. Niedaleko od niego na rzece Olzie biegła granica z Księstwem cieszyńskim (moje ziemie:)). Nie wiadomo kiedy nastąpił i jaki był koniec fortyfikacji. Być może został zniszczony w czasie wojen husyckich, może w trakcie innych walk między książętami śląskimi, może sam spłonął lub po prostu został opuszczony a pozostałości rozebrano. Nieopodal stoi przebudowany dwór. Często było tak że tego typu fortalicja przestała pełnić swoje funkcje i gdzieś niedaleko budowano nowy dwór lub pałac. Pojechałem do Gorzyczek i znalazłem owy gródek. Prawie niewidoczny z drogi bo zarośnięty chaszczami i drzewami kopiec na którym stał zamek zachował się w całkiem dobrym stanie. O wiele większy niż ten w Gołkowicach gdzie byłem przedwczoraj. Gródek składa się z dwóch kopców, dużego i mniejszego. Na tym większym stały najprawdopodobniej zabudowania i wieża otoczone palisadą. Mniejszy pełnił funkcje zabezpieczające i to pewnie z niego prowadził most do zameczku.
Gdyby nie te liście i zarośla to i na zdjęciach lepiej by było widać. Muszę wybrać się tam kiedyś jesienią lub na wiosnę.
W drodze do Gorzyczek pojechałem jeszcze zobaczyć na Czechosłowackie bunkry Ropiki z 1937 r. w Detmarovicach. W Gorzyczkach trochę czasu mi zeszło, wybiła 12 godz i w drodze powrotnej musiałem naginać żeby zdążyć na obiad do domu i do pracy na 14 godz.

Detmarovice

Pierwszy bunkier na polu kukurydzy, jazda po takim polu gdzie wystają obcięte łodygi nie należy do przyjemnych

Olza

Drugi Ropik

Trzeci

I jeszcze jeden. Tyle tego nastawiali a nic nie zostało użyte...

Most na Olzie w Vernovicach

Dawny pałacyk w Gorzyczkach (obecnie Dom dziecka)