Nizky Jesenik

Czwartek, 15 grudnia 2011 | dodano: 15.12.2011

Ostatnie dni "fajnej" pogody trzeba było wykorzystać. Wprawdzie nie było słonecznie ale bez deszczu, bez mrozu i bez śniegu. Wyjechałem sobie wcześnie rano przed 5 godz i spokojnie bez większego ruchu na drogach pognałem do Ostrawy.
Oprócz pokręcenia trochę dłużej, celem wyjazdu było zwiedzenie Szańców Jakubcovickich koło Hradca n. Morawicą.

Za miejscowością Pusta Polom (na horyzoncie było widać Łysą Gorę)

Szańce Jakubcovickie zostały wybudowane przez Austriaków w II poł. XVIII w. po wojnie z Prusami w której Austria utraciła większą część Śląska. Zadaniem szańców była ochrona ważnej drogi z Opawy w kierunku Moraw. W sumie wybudowano 8 ziemnych szańców, z których do dzisiaj 5 się zachowało.
Szańce na dawnej mapie (cyframi oznaczyłem kolejność tak jak jechałem, pozostałych trzech już nie ma)

Największy (główny) szaniec

2 szaniec

3 szaniec (zdjęcie do środka)

4 szaniec (najlepiej zachowany, obok znajduje się nowa wieża widokowa)
wjazd

zdjęcie do środka (widoczne platformy dla dział i rampy najazdowe w narożach)

czworoboczny szaniec otacza sucha fosa

5 szaniec ( dochował się tylko niewielki fragment wału)

Zarys szańców dobrze widać na zdjęciu lotniczym z lat 50-tych XX w.
(na foto 7 z 8 szańców)

Z szańców pojechałem do Radunia (zamek)

Gdybym nie musiał iść do pracy to pewnie odwiedziłbym Opawę. Niestety musiałem wracać, po drodze mijałem małe bunkry Ropiki w Stitinie, Lhocie, Smolkowie i Haju ale się nie zatrzymywałem. Podjechałem natomiast w Dobroslavicach do parku gdzie stał pałac. Pałacu nie ma, spalił się i rozebrali a zostało tyle...

oraz resztki mostu prowadzącego do dawnego parku

Przy jednym domu stoją dwa krzyże pokutne (stawiane przez winowajcę na miejscu zbrodni, na jednym wyryta jest strzała a na drugim nóż)

I kolejny raz Ostrawa

| 05:57 sobota, 17 grudnia 2011 | linkuj Fajny dst jak na grudzień,a do zdjęcia portretowego,proszę się następnym razem ogolić!:))
| 22:02 piątek, 16 grudnia 2011 | linkuj Czeski jest bardzo podobny do polskiego, nie ma problemu się dogadać. Poza tym na tzw Zaolziu mieszka sporo Polaków.
completny
| 21:13 piątek, 16 grudnia 2011 | linkuj mam pytanko :D znasz może język czeski skoro tak blisko mieszkasz naszych południowych sąsiadów?
wilk
| 16:09 piątek, 16 grudnia 2011 | linkuj Fajna traska, miło mieć Czechy w zasięgu jednodniowej wycieczki ;)