Oberschlesien und Hlucinsko

Środa, 7 grudnia 2011 | dodano: 07.12.2011

Oberschlesien und Hlucinsko czyli na byłe Pruskie tereny i na Śląsk Opawski.
Miałem sprawę do załatwienia w Ostrawie ale żeby było ciekawiej i coś nowego to pojechałem sobie trochę na około. Rankiem jeszcze po ciemku i po mokrej drodze do Karwiny i do Bohumina. Dalej miejscami musiałem uważać bo było ślisko. Jadąc przez Rudyszwałd, tuż przed granicą przy jednym domu stoi sporo starych maszyn rolniczych. Zatrzymałem się żeby zrobić fotkę a tu wychodzi gospodarz i woła "Dzień dobry, zapraszam, mam tego więcej..." No i wszedłem a gość oprowadził mnie po swoim prywatnym skansenie i pokazał te wszystkie zbiory. Stare maszyny rolnicze z XIX i XX w., sprzęty gospodarstwa domowego, pruskie i niemieckie wszelakie tablice z napisami i wiele innych rzeczy. Szkoda że nie miałem więcej czasu bo fajnie pogadaliśmy sobie o historii tych ziem.
Pojechałem następnie przez miejscowości o dość dziwnie brzmiących nazwach: Hat, Owsiszcze i Pist. W Zawadzie odnalazłem na skraju lasu pozostałości strażniczego gródka średniowiecznego. W rejonie Darkowiczek znajduje się kilka ciężkich bunkrów ale nie miałem już za bardzo czasu i podjechałem tylko do jednego. W Hluczynie już się nie zatrzymywałem i skierowałem się do Ostrawy. Pojeździłem nieco po centrum Ostrawy i wracałem "główną" oraz swoim skrótem przez Louky.
Potem jeszcze do pracy.

Karwina (Frysztat)

Bohumin

Stary Bohumin (Oderberg)

Przydomowy skansenik - maszyny rolnicze

Swastyka na drewnianej tablicy nagrobnej która nigdy nie znalazła się na cmentarzu

Beczka drążona w pniu R 1804

Słupek graniczny czy nagrobny?

gródek średniowieczny w czeskiej Zawadzie (na kopcu stała drewniana wieża otoczona fosą)