"Dolina" istnieje... jest na wzgórzu!

Sobota, 22 października 2011 | dodano: 22.10.2011

Chodzi o jeden z kilkunastu XVII-wiecznych szańców w rejonie Przełęczy Jabłonkowskiej. Pojechałem wcześnie rano do Mostów u Jabłonkowa w celu odnalezienia szańca "Dolina". O szańcu nie znalazłem żadnych informacji. Nie wiedziałem nawet gdzie dokładnie się znajdował. Wg starej austriackiej mapy (na mapie nie ma zarysu szańca tylko nazwa Alte Schantze) szaniec miał się znajdować gdzieś w rejonie przejścia granicznego. Liczyłem się z tym że już go nie ma, że mógł zostać rozebrany podczas rozbudowy terminalu lub że na jego miejscu są nowe domy. Wyjechałem nad Przełęcz Jabłonkowską i dojechałem do osiedla Scente gdzie już kiedyś znalazłem miejsce gdzie stał inny szaniec. Pojechałem następnie do lasu, znalazłem tam stary kamień graniczny TK i przez szczyt wzniesienia "Prazenkowa" zjechałem na polanę gdzie sądziłem że stał tam szaniec. Nie było go tam. Zjeździłem kawałek zbocza, polany i las i z jednego miejsca ujrzałem w końcu oddalone o ok 1 km miejsce z kępą drzew. Trafiłem w 10, znalazłem szaniec "Dolina". Nazwa zapewne stad że był na wzgórzu nad doliną, zabezpieczał przejście doliną i uniemożliwiał obejście od wsch. Wielkiego Szańca. Szaniec o kształcie czworoboku miał wymiary ok 20x20 m. ziemne wały otaczała sucha fosa i dawniej pewnie też palisada z zaostrzonych bali. Obecnie wały maja wysokość ok 1,5 m i porośnięte są krzakami oraz drzewami.
Powrót normalnie przez Jabłonków i Trzyniec.
Potem jeszcze rowerem do pracy.

widok znad Przełęczy Jabłonkowskiej, widać Małą Fatrę

Z miejsca gdzie stał szaniec "Ścięte" (Sczenta) widok na Girową. A na łące szron.

Kamień graniczny Komory Cieszyńskiej TK (Teschener Kammer)

z tego miejsca wypatrzyłem szaniec którego szukałem

szaniec "Dolina"

wały szańca

a tak szaniec mógł wyglądać kiedyś

widok z okolic szańca na dolinę i wzgórze ze Starym Szańcem

widok z okolic przejścia granicznego na wzgórze z szańcem