Alte Schanze

Piątek, 25 marca 2011 | dodano: 25.03.2011

Wybrałem się znowu na południe i znowu na czeską stronę. Tym razem za cel obrałem sobie "Stare szańce" (Alte schanze) które znajdują się już na Słowacji. Droga na Słowację (dawne Górne Węgry) ze Śląska (Księstwo Cieszyńskie) prowadziła kiedyś nie tak jak obecnie doliną lecz z Jabłonkowa wychodziła na Przełęcz Jabłonkowską a dalej kierowała się grzbietem do Wielkiego Szańca. Następnie mijała wzgórze Dejówka, Stary szaniec i schodziła do Czadcy. Tak też właśnie dzisiaj pojechałem. Stary szaniec leży ok 3 km na pd.-wsch. od Wielkiego szańca (Szańce Jabłonkowskie) na wzgórzu o wys. 634 m n.p.m. i choć porośnięty jest krzakami i drzewami to wyraźnie widać wały oraz fosy. Wybudowany został gdzieś w XVII w. jako wysunięta reduta dla Wielkiego Szańca a jego wymiary to ok. 50 x 50 m. Oba te szańce oraz szereg innych miały bronić Śląska przed najazdem Turków i Węgrów.
Po obejrzeniu szańca zjechałem na Słowację do Svrcinowca i główną drogą wróciłem na Przełęcz Jabłonkowską. Do Jabłonkowa jechałem jednak bocznymi drogami koło Bike parku w Mostach i przez Vitalisov. Za Jabłonkowem spotkałem Andrzeja (andrzej76) i razem śmigaliśmy do Cieszyna. Z uwagi na duży ruch i remonty jechaliśmy bocznymi drogami do Trzyńca.Wyszło 95 km ale dokręciłem po Cieszynie do setki:)

Jabłonków

Mosty u Jabłonkowa

Wielki Szaniec (fosa i wały)

Wielki szaniec (nowa tablica informacyjna)

Wielki szaniec fosa

Stary szaniec (Alte schanze)nie tak znany jak Wielki szaniec i całkiem na uboczu

Stary szaniec (jeden z ziemnych bastionów)

Zjazd na Słowację

Słowacka wieża Eifla

Widok znad Przełęczy Jabłonkowskiej w kierunku Wielkiego Połomu

w Mostach można jeszcze pojeździć na nartach