Nieco historycznie po Czechach

Czwartek, 28 października 2010 | dodano: 28.10.2010

Tym razem na Czechy do Frydku-Mistku wcześnie rano. Nad morawskim Mistkiem góruje wzniesienie Standl na którym w średniowieczu stał zameczek strażniczy. Nieopodal na rzece Ostrawicy biegła granica z Księstwem Cieszyńskim i ważna droga z Ołomuńca do Krakowa. Gródek w formie drewnianej wieży na kamiennej podmurówce otoczony był wałem i głęboką fosą. Obecnie czytelny jest cały zarys gródka ale wszystko porasta bujna roślinność. Szukałem następnie dawnej osady targowej Frydberg leżącej u podnóża wzgórza lecz nie znalazłem. Miały być wały ale w lesie wiele rowów, wałów i wąwozów podobnych do siebie. Okazuje się że przejechałem przez osadę a gródek który też tam był znajdował się na skraju nad potokiem. Dalej udałem się nad tamę i zbiornik Olesna i przez Palkowice do Frydlantu nad Ostrawicą. Z Frydlantu na kolejne dwa gródki w Lubnie i Basce. Tym razem Piastowskie bo wzniesione po śląskiej stronie przez Książąt Cieszyńskich do obrony granicy przed krewkimi biskupami z państwa Hukwaldskiego. Schemat bardzo podobny, typ motte, czyli wieża na wzniesieniu otoczona wałem. Oczywiście z wież (drewnianych) nic nie pozostało a pewnie wielu miejscowych nawet nie wie co mają w swojej miejscowości. Telefon mi się rozładował ale później jak włączyłem udało się pstryknąć kilka fotek w Basce. Wracałem przez wioseczki pod górami i zrobiła się całkiem fajna pogoda.

zamek we Frydku

potok Olesna pod Standlem

gródek Standl: wał porośnięty korzeniami, za nim fosa i właściwy gródek