Trójstyk i Mały Szaniec

• Sprzęt Merida Matts10
Sobota, 28 października 2023 | dodano: 28.10.2023

Rejza na południe. Jak kierunek południowy to zwykle góry. Celem wyjazdu był zrewitalizowany Trójstyk i nieco też odnowiony Mały Szaniec.

Jabłonków
Podjazd z Bukowca
Widok w stronę Jasnowic
Przejeżdżałem koło Bukowieckich Szańców i koło Szańca na Dziołku
Szaniec Dziołek
Hrczawa
Trójstyk
Na Trójstyku dużo ludzi, zarówno Polaków jak i Czechów.
Przejechałem na Słowacką stronę na wzgórze Valy gdzie znajduje się Mały Szaniec.
Dawniej szaniec stał na śląskiej stronie i wraz z innymi szańcami zabezpieczał od południa rejon Przełęczy Jabłonkowskiej. Oprócz głównego szańca w formie ośmioramiennej gwiazdy grzbietem wzgórza biegnie ok 2 kilkometrowy wał ziemny wzmocniony trzema redutami wybudowanymi na planie kwadratu.
Wjazd na Mały Szaniec
Szańce na mapie
Szańce na mapie.
Mapa zawiera błąd gdyż Mały Szaniec czyli Kleine Schanz powinien być w miejscu szańca Jaworzynka. Ochsen Schanz czyli inaczej Woli Szaniec to szaniec w Koniakowie pod Ochodzitą i ten z kolei powinien być opisany jako ten najdalej wysunięty na wschód, na mapie 1 od lewej. Inne Szańce pomiędzy Wielkim i Małym to prawdopodobnie Dolina i Hrczawa. W drugiej linii to mogą być zaś Studeniczny i Komorowski. Mapa została tak przedstawiona że widać na niej miasto Cieszyn z zamkiem i rejon szańców znajdujący się ok 35 km na południe. Północ jest na dole a południe na górze mapy.
Widok z Małego Szańca na Słowację
Widok z Małego Szańca na Słowację.
W dole pod wiaduktem zbajduje się nowa droga i niedaleko też przejście graniczne. Z racji że na Słowacji pojawiło się jakiś czas temu dużo grup migrantów na granicach pojawiła się tez Straż Graniczna. Podobnie jest na słowackich granicach z Czechami i Austrią. Na przejściu stał samochód SG i 6-os grupa mundurowych. Chwilę z nimi pogadałem, pokazałem dowód i pojechałem dalej swoje.
Z Doliny Czadeczki na pewne szanieczne wzgórze.
Wzgórze Babia Góra z szańcem Burovi Gruń
Szaniec Burovi Gruń
Być może szaniec dawniej nazywał się po prostu Szaniec Jaworzynka ale np na mapie z zamkiem i miastem Cieszynem wydaje się że Mały Szaniec opisano Jaworzynka. Sęk w tym że szaniec w tym miejscu nie został ujęty na żadnych mapach gdzie zaznaczono inne szańce. Na jednej mapie opisany jest jako Burovi Gruń czyli coś jakby Groń Burego. Nazwisko takie występuje w Jaworzynce i pewnie nazwa jest pózniejsza. Wychodząc z tego że drugi od wschodu szaniec opisano Jaworzynka a ten w jego miejscu powinien być Małym Szańcem to całkiem możliwe że był to właśnie Szaniec Jaworzynka.
Złoty Groń
Na Złotym Groniu
Stamtąd w dół trasą narciarską i podjazd na Stecówkę przez las.
Istebna Leszczyna
Istebna Leszczyna. W oddali Złoty Groń i trasa którą zjechałem.