Żywiecczyzna

• Sprzęt Merida Matts10
Niedziela, 8 października 2023 | dodano: 08.10.2023

Wymyśliłem sobie nieco dłuższą trasę ale czas miałem nieco ograniczony, gdzieś do 16 godz. Choć wyjechałem jeszcze przed świtem to i tak z kilku punktów do odwiedzenia musiałem później  zrezygnować. Do Bielska główną drogą i do centrum na oba rynki.

Bielsko zamek
Odnowiony rynek w Białej z żabią fontanną
W Kozach miałem zajrzeć na miejsce gdzie kiedyś  stał zamek. Chodzi o ulicę zamkową. Zachowało się jedno zdjęcie ruin i opis że jeszcze w XIX w. w obszernej baszcie mieszkało 5 rodzin a grubość jej murów była taka że w otworze okiennym mógł położyć się dorosły człowiek (czyli ok 1,7 m).  Niestety ruiny całkowicie rozebrano i na miejscu zamku wybudowano nowe domy. Udało się natomiast odnaleźć ruiny pieca wapiennego.
Ruiny wapiennika w Kozach
Potem jakimiś bocznymi drogami i leśnymi ścieżkami na ruiny zamku Wołek.
Kierunek zamek Wołek
Ruiny zamku Wołek
Góra Żar
Jezioro Międzybrodzkie i Góra Żar
Łękawica zabytkowe piwniczki
Łękawica zabytkowe piwniczki.
Spodziewałem się czegoś ciekawszego. Niewielkie drewniane szopki posiadają kamienne piwnice. Piwniczki niestety były pozamykane a większość dodatkowo zarośnieta pokrzywami i wysoką trawą.
Widokowy zjazd
Widokowy zjazd, na horyzoncie Skrzyczne.
Dalej był dwór w Rychwałdzie i pałac w Moszczanicy.
Pałac w Moszczenica
Pałac w Moszczanicy.
Odwiedziłem Żywiec i odnalazłem ruiny kolejnego pieca wapiennego na zboczach Małego Grojca. Czasu zabrakło na główny szczyt Grojca gdzie ponoć też stał jakiś drewniany zameczek  i tunele w zboczach tejże góry.
W drodze powrotnej obrałem wariant przez Szczyrk i Brenną.