Racibórz

• Sprzęt Merida Matts10
Poniedziałek, 26 grudnia 2022 | dodano: 26.12.2022

Karnąłem się tym razem do Raciborza. Właściwie celem były ruiny zamku w Raszczycach koło Raciborza. Zamek to czy nie zamek kto to wie?
Pogoda nie najgorsza, dosyć ciepło i przelotny deszcz w Karwinie.

Na rynku w Karwinie Frysztacie
Olza w Wierznowicach
Pałacyk w Rzuchowie
Do Raszczyc przyjechałem od strony Żytniej i z daleka widziałem fragmenty murów na wzgórzu zwanym Bernadkowiec. Kłopot w tym że ruiny znajdują się na prywatnym polu gdzie gospodarz wypasa barany i ze wszystkich stron jest ogrodzenie. Objechałem wzgórze z drugiej strony i przez lasek dotarłem  do płotu. Oczywiście musiałem dostać się na drugą stronę i niepostrzeżenia w miarę szybko zeksplorować  wzniesienie. Sam nie byłem bo za chwilę zjawił się czarny koń, strażnik zamkowych ruin. Z zamku niewiele zostało, fragmenty murów, jakieś przyziemia i podziemia. Trudno rzec czy to co się znajduje to rzeczywiście ruiny zamku czy inny nowożytny obiekt. Jak na moje oko to cegły a zwłaszcza ich ułożenie nie wyglądają na dzieło rodem z średniowiecza. Nie zaobserwowałem wokół wałów ani zagłębienia po fosie, choć obiekt wznosił się na wzgórzu i może ich nie było lub zostały zasypane. Dziwnym tworem jest też betonowa płyta nad wejściem do podziemi ale może w ten sposób ktoś wzmocnił strop wykorzystując stare piwnice.  Miejscowość  wymieniana jest już w 13 w. i znany jest właściciel wioski Stefan Raszczyc. Według informacji z 1606 r. zamek był drewniany, zbudowany na murowanych piwnicach. W jego pobliżu znajdował się folwark, z browarem, chlewnią i owczarnią. Budynki folwarczne uległy zniszczeniu podczas działań wojennych w 1945 r. Prawdopodobnie niewielkie resztki murów i piwnice w zachodniej części wzgórza to pozostałość dawnego zameczku albo dworu obronnego. Wyższe fragmenty murów na planie wydłużonego prostokąta po wschodniej stronie wzgórza to pozostałości folwarku, browaru i chlewni.

Raszyce pozostałości zamku
Raszczyce pozostałości zamku
Raszyce ciekawski koń
Raszczyce ciekawski koń
Równie ciekawskie owce na wale
Raszyce podziemia zamku
Raszczyce podziemia zamku
Zamek w Raciborzu
Na rynku w Raciborzu
Żywa szopka na rynku
Mural
Fontanna na rynku we Frysztacie
W Karwinie zaczęło padać i tak już prawie do Cieszyna w deszczu.