"Trójwieś Cieszyńska"

• Sprzęt Merida Matts10
Sobota, 3 grudnia 2022 | dodano: 04.12.2022

Boguszowice, Kalembice i Pastwiska obecne dzielnice Cieszyna kiedyś były wioskami. Utarło się nawet określanie dla nich jako Trójwieś Cieszyńska. Pierwsze z trójki Boguszowice wymieniono już w 1290 r. Wówczas książę cieszyński Mieszko nadał rycerzowi Boguszowi obszar za miastem na założenie wioski.
Kalembice powstały też pod koniec XIII w. lub na początku XIV w. Przez wieki były wsią szlachecką, ostatni szlachecki właściciel Karol Celesta sprzedał wieś w 1792 r. Komorze Cieszyńskiej. Pastwiska z kolei po raz pierwszy wymieniono w 1565 r.  Wiadomo że znajdował się tam folwark książęcy. Przez jakiś czas Pastwiska należały do miasta a w 1900 r. były nawet siedzibą gminy obejmującej również Boguszowice i Kalembice.

Po pracy poszwędałem się trochę po okolicy.
Schron bojowy w Boguszowicach
Kamieniołom w Boguszowicach.
Krzyż pokutny
Krzyż pokutny w Kalembicach
Dawny folwark w Kalembicach
Fragment mapy Kalembic z 1836 r.
Zaznaczyłem na niej Folwark oraz młyn i krzyż przy drodze na granicy Pastwisk i Kalembic (obecnie Katowicka).
Co ciekawe krzyż zaznaczony na mapie  miała kiedyś przewrócić koparka przy poszerzaniu drogi i potem zniknął.
Niedaleko dawnego młyna przy ul. Majowej stoi na posesji kamienny krzyż pokutny. Nie ma go na żadnej mapie (na czerwono ja go zaznaczyłem).
Prawdopodobnie ktoś zabrał przewrócony krzyż i umieścił  u siebie w ogródku. O krzyżu z Pastwisk jest taka legenda że za rządów księcia cieszyńskiego Mieszka I (XIII w.) miał go nieść więzień po to aby wyznaczyć granicę miedzy Pastwiskami i Kalembicami. No i tam gdzie się przewrócił i skonał pod ciężarem kamiennego krzyża mieli niby wyznaczyć granicę. Historyjka raczej wymyślona bo w XIII w. Pastwisk jako osady jeszcze nie było. Tam gdzie obecnie przy Majowej stoi krzyż też nie przebiega granica między Pastwiskami i Kalembicami bo ona jest na potoku Kalembianka. Krzyż musiał tam "zawędrować" tak jak pisałem powyżej. A wcześniej stał naprzeciwko szkoły. Jego historia pozostaje nieznana. Można tylko przypuszczać że tak jak wiele innych krzyży pokutnych oznaczał miejsce gdzie ktoś stracił życie a sprawca jako zadośćuczynienie wypłacił rodzinie należne (tak było w zwyczaju) i postawił krzyż jako pokutę.
Pastwiska kosściół
Pastwiska kościół
Trasą w lesie w Kalembicach
Trasa w lesie w Kalembicach
Cieszyn z Boguszowicami, Kalembicami i Pastwiskami na mapie z 18 w.
Potem przez las na Rudów i jeszcze przez Pikiety, Bobrek i Mnisztwo do domu.