Orłowa

Niedziela, 19 lipca 2020 | dodano: 19.07.2020

Celem wyjazdu było odnalezienie kilku miejsc związanych z początkami górnictwa w Orłowej. Wyjechałem wcześnie rano gdyż zapowiadali deszcz około południa. Deszcz w końcu nie spadł, no może trochę pokropiło a ja miałem za to gęstą mgłę, którą można by chyba kroić.

Na bocznych ścieżkach
Sucha Górna
Orłowa
Miasto Orłowa dzisiaj nie przypomina już tego miasta jakim było dawniej. Swój rozwój jak i upadek można powiedzieć że zawdzięcza górnictwu. Choć nad miastem góruje duży  neogotycki kościół to oprócz kilku kamienic dominują puste kwartały po wyburzonych budynkach. Obecne centrum przeniosło się kilka kilometrów dalej i w większości tworzą go blokowiska.
W samej Orłowej wielkich kopalń nie było. W Porębie była kopalnia "Zofie", w Łazach "Nowa Jama" a w Dąbrowie "Dąbrowa". Początki górnictwa na tym obszarze sięgają początku 19 w.  W latach 30-tych 19 w.  prace górnicze w Orłowej prowadził Georg Thomke z Białej, Karl Gorgosch z Cieszyna oraz arcybiskupstwo ołomunieckie. Potem koncesje od Thomkego wykupił baron Mattencloit i odsprzedał Rothschildom. Gorgoschowe szyby natomiast przyłączono do arcybiskupiej kopalni Hlavni Jama (Szyb Główny). Ta z kolei została kupiona przez konsorcjum braci Guttmanów.
Mapa pół górniczych w Orłowej
Stare szyby Tomkego znajdowały się blisko centrum Orłowej, na "Kopanimach" i w lesie Liściok.
Miejsce po dawnym szybie Jiri II
W szybie tym zakończono wydobycie po wybuchu metanu. jak już kiedyś o tym pisałem, po zasypaniu okazało się że gaz dalej się ulatnia. Postawiono wiec niewielką budkę z kominkiem i zapalono gaz. Płonął on przez kilkadziesiąt lat nosząc nazwę "wieczny ogień" aż Niemcy zgasili go podczas II WŚ, kiedy zaciemniano miasta w obawie przed bombardowaniem.
Tuż niedaleko był szyb Racok (Jama 3)
Szyb Racok
Przy okazji odnalazłem jeszcze dwa tajemnicze obiekty
Zabetonowanye wejście do schronu przeciwlotniczego
Zabetonowane wejście do schronu przeciwlotniczego
Wyjście awaryjne ze schronu
Tzw hradek, betonowy podziemny zbiornik wodny
Tzw hradek, betonowy podziemny zbiornik wodny, z którego wodę wodociągiem doprowadzono do szpitala
Zejście do komory zbiornika
Szyb Caroli
Szyb Caroli dawniej
Szyb Kristina
Domy w dawnej kolonii górniczej na Kopaninach
Orłowskie Jamy I i II
Nie odnalazłem jedynie miejsca po dawnym szybie Gustav. Znajduje się on  koło domku myśliwskiego, niedaleko dawnego basenu. Byłem w sumie tam na miejscu ale gość z którym rozmawiałem twierdził że nie nic o tym nie wie.