Pietrowice Wielkie - neolityczny rondel

Poniedziałek, 17 czerwca 2019 | dodano: 17.06.2019

W planie była nieco dłuższa przejażdżka, której celem miała być Gipsowa Góra koło Kietrza. Pietrowice wypadały po drodze.
Czas jednak nieubłaganie leci jak chce się na coś ciekawego zajrzeć po drodze i w dodatku wyjechałem godzinę później niż zakładałem.
W trasie podjąłem decyzję że skrócę i kopsnę się jedynie do Pietrowic.

A dla niewtajemniczonych krótki opis miejsca ze str: http://archeowiesci.pl/2011/07/18/neolityczny-rond...
"Badania geomagnetyczne wykazały istnienie w Pietrowicach Wielkich koło Raciborza pozostałości monumentalnej neolitycznej konstrukcji określanej terminem rondel. Jeszcze niedawno sądzono, że takich obiektów nigdy nie było na naszych ziemiach.Rondel składa się z jednego lub kilku koncentrycznych rowów zazwyczaj o przekroju w kształcie litery V. Często rowom towarzyszyły palisady. Do wnętrza prowadziło jedno lub więcej wejść. Konstrukcje te są najstarszymi przykładami monumentalnej architektury w Europie.
Poszczególne obiekty różnią się wielkością, rozmieszczeniem wejść, ich ukształtowaniem i wieloma innymi elementami, przy czym można wyróżnić kilka ich typów charakteryzujących dużym wzajemnym podobieństwem. Wielkość rondeli jest bardzo zróżnicowana i mieści się między 30 a 210 m w przypadku średnicy fos zewnętrznych. W większości przypadków nie przekracza jednak 100 m.
Konstrukcje te archeolodzy wiążą z kulturą lendzielską (w tym kulturą morawskiej ceramiki malowanej), kulturą ceramiki wstęgowej kłutej, kulturą Grossgartach i Oberlauterbach. Dotąd udało się odkryć w Europie około 100 założeń tego typu zlokalizowanych głównie na terenie dzisiejszych Węgier, Słowacji, Niemiec i Czech (to właśnie archeolodzy z tego ostatniego kraju nadali im nazwę rondel). Konstrukcje te pochodzą z lat 4900-4500 p.n.e."

Przejście graniczne w Gołkowicach
Muzykanci
Naturalna skocznia na ścieżce rowerowej
Remont w pałacu w Tworkowie
Wigwamy
Taką sobie aleją
Wśród wiatraków
Pagór z rondlem w oddali po prawej
Pietrowice Wielkie wzgórze
Tam właśnie ma być ten rondel neolityczny
Nie chciało mi się jednak przedzierać przez pola. Być może wrócę kiedyś jesienią lub na wiosnę.
Pojechałem ku bliskiej granicy i dalej już przez Czechy.
Sudice czołg
Sudice kościół neogotycki
Z samolotem
Wyżerka
Zamek w Chuchelnej
Bela źródełko i mini kąpielisko
Średniowieczny gródek Zavada
Średniowieczny gródek Zavada (most przez I fosę)
Rondo Trzech Narodów
Przez granicę do Czech
Nad Olzą w Karwinie

Potem jeszcze rowerem do pracy