Zavadovice

Wtorek, 21 maja 2019 | dodano: 21.05.2019

Rankiem do pracy. Po południu "rozszyfrować" kolejne górnicze mapy.
Zavadovice to część Dolnych Domasłowic w Czechach. Na jednej mapie górniczej z 1850 r. zaznaczono cztery pola: Gustav, Teodor, Floriani i Concordia. W tych dwóch ostatnich sygnaturka wskazuje na wydobywkę, względnie płytkie sztolnie.
Byłem tam już raz rozpoznawczo i widziałem po drugiej stronie rzeki Stonawki ścianę łupków. Chcąc dotrzeć od góry wypłoszyłem wtedy kilka dzików i odpuściłem.
Mapa pól górniczych w Zavadovicach
Opis mapy może wprowadzić w błąd. Użyta tam nazwa miejscowości Baschka to oczywiście Baszka (Baška) nad Ostrawicą.
A dlatego Baszka bo tam była huta żelaza założona w 1723 r. przez hrabiego Prażmę.  W 19 w. huta należała już do cieszyńskich książąt z rodziny Habsburgów, gdyż odkupili oni dobra frydeckie i przyłączyli do swoich posiadłości.
Na mapie nie wymieniono miejscowości ale jest rzeka Stonawka oraz potok Wołowiec (Zawadowicki).
Mapa pól górniczych w Zavadovicach
O pracach górniczych wspomniano min w Kronice Domasłowic Dolnych
Z Kroniki Zawadowic
Z Kroniki DD
Tak w ogóle to miałem jechać do Cisownicy ale że wisiały tam ciemne chmury to pojechałem właśnie na zachód.
Z Czeskiego Cieszyna
Nad Czechami całkiem fajna pogoda
Stonawka i Zavadovsky potok (Wołowiec wpada do Zawadowskiego nieco wcześniej)
Pola na współczesnej mapce
Nad Stonawką
Łupki
Z mapy wychodzi na to że to właśnie to miejsce w polu Floriani
W wielu miejscach widać rdzawe zabarwienie. Możliwe że była tam żyła rudy ale bardziej prawdopodobne że pozyskiwano wkładki rudne występujące miedzy łupkami
Pojechałem do następnego mostku i dotarłem w rejon pola Concordia