Jahodna, Wróżna

Czwartek, 7 marca 2019 | dodano: 08.03.2019

W poszukiwaniu wiosny i sztolni.

Wiosna wielkimi krokami już nadchodzi.
Przebiśniegi w Trzyńcu
Einmannbunnker
Inny einnmannbunker
Udałem się do Dolnej Lesznej do miejsc gdzie w 19 w. wydobywano rudę żelaza. Informacje o pracach w tym rejonie są bardzo skąpe. Przynajmniej w internecie niewiele można znaleźć. Na Jahodnej i na Wróżnej do dzisiaj widoczne są zagłębienia pozostałe po powierzchniowym wydobywaniu oraz zagłębienia po sztolniach. Oprócz tego trzy stare kamieniołomy, gdzie pozyskiwano wapień.
W zeszłym roku na wiosnę dwa razy byłem w tamtej okolicy. Na grzbiecie Jahodnej rzucają się w oczy dwa duże doły ogrodzone siatką. Zajrzałem wówczas też do kamieniołomów i znalazłem jeden kamień górniczy.
W archiwach* trafiłem na mapę pola górniczego "Rudolf" gdzie znajdowała się największa ok 90 m. sztolnia. Problem w tym że teren uległ dużym zmianom w 2 poł. XX w. kiedy to pod Jahodną utworzono osadniki na odpady hutnicze. Odpady (szlam,kal) transportowano tam rurociągiem, po którym pozostały jeszcze gdzieniegdzie podpory. Ścieżki zaznaczone na starych mapach zniknęły a potoki poprowadzono kanałami podziemnymi.
Dawne osadniki trzynieckiej huty
Dolna Leszna 19 w.
Nakładając stare mapy na zdjęcia lotnicze okolic z lat 50-tych XX w. (zanim powstały osadniki)  ustaliłem w którym dokładnie miejscu biegły dróżki i gdzie zlokalizowana była ta sztolnia. Potem porównałem to z aktualnymi mapami. Oczywiście sztolnia jest zasypana.
Sztolnia na mapie z 19 w.
Sztolnia i pole górnicze Rudolf naniesione na zdjęcie lotnicze z lat 50-tych XX w.
Zagłębienie po sztolni
Prawdopodobne miejsce ujścia sztolni
Kamień graniczny zaznaczony na mapie
Widok od kamienia (sztolnia była w tym lasku)
Sztolnia i kamień
Potem pojechałem na Wrużną. Na zboczu góry znajduje się jeszcze jedno zagłębienie po sztolni.