Zamek Kocurowice

Środa, 30 stycznia 2019 | dodano: 30.01.2019

Można by się uśmiechnąć słysząc taką nazwę ale poważnie odwiedziłem dzisiaj siedzibę szlachecką w Kocurowicach. Dla wyjaśnienia po czesku zamek to pałac lub dwór, bo hrad to zamek. Nie ma już dzisiaj takiej miejscowości na Śląsku Cieszyńskim ale kiedyś była. Kocurowice (Kotzutowitz) po raz pierwszy zostały wymienione w dokumentach w 1572 r. Około 1716 r. Helena Fryderyka Jaworska z Jaworza wybudowała niewielki dwór. Budynek mieszkalny w kształcie litery L otaczały budynki gospodarcze. Później właścicielami byli Kobielusze. Na przełomie XIX i XX w. dwór spłonął. Na jego miejscu został wybudowany obecny dom mieszkalny. Z pierwotnego założenia zachowały się jednak sklepione piwnice, zapewne części murów nowego domu oraz budynki gospodarcze. W latach 50-tych XX w. Kocurowice stały się częścią innej wsi, która dopiero wtedy powstała.

Ponadto odwiedziłem kilka innych miejsc w okolicy i tytułowego kota również spotkałem.

Kot z Koniakowa
Kot z Koniakowa k/ Czeskiego Cieszyna
Na bocznych drogach tak wyglądało
Domasłowice
Kocurowice
Pomimo zakazu pojechałem do gospodarstwa. Zastałem właściciela na placu. Jak się okazało Pan Gajdosz zna nieco historię szlacheckiej siedziby, koleje losów obiektu a także gościł u siebie kilku historyków. Szkoda że nie miałem więcej czasu na rozmowę i dobrej latarki bo w piwnicy nie działało oświetlenie.
Dwór w Kocurowicach na starej mapie
Kocurowice obecny dom na miejscu dworu