Filipionka i Mały Szaniec

Wtorek, 13 czerwca 2017 | dodano: 13.06.2017

Górki, górki, górki. Trasa taka jaką bardzo lubię.
W planach na dzisiaj była Pietraszonka ze wzgórzem Filipionka oraz Mały Szaniec na wzgórzu Valy. O skałach na Filipionce powiedziała mi niedawno Natasza z OXa, która mieszkała kiedyś na Pietraszonce. Naprawdę uroczy to zakątek Istebnej pod Karolówką i Baranią Górą. Kto jeszcze tam nie był niech żałuje i czym prędzej zajrzy. Drugi cel czyli Mały Szaniec to jeden z ciekawszych obiektów wchodzących w skład umocnień rejonu Przełęczy Jabłonkowskiej (Szańce Jabłonkowskie). Główny szaniec ma kształt sześcioramiennej gwiazdy. Poza nim na grzbiecie wzgórza były jeszcze trzy czworoboczne (30x30 m) reduty a całość łączył ok 2 km wał.
Mały Szaniec prawdopodobnie został wybudowany za życia ostatniej księżnej cieszyńskiej Elżbiety Lukrecji (ok 1645 r.). W owym czasie trwała Wojna 30-letnia i bardzo realnym stało się  niebezpieczeństwo połączenia wrogich wojsk węgierskich Juraja I Rakoczego z wojskami szwedzkimi. Zabezpieczano zatem wszystkie możliwe przejścia i newralgiczne punkty budując ziemne umocnienia.
Obecnie Mały Szaniec leży po słowackiej stronie granicy a tam właśnie Słowacy wybudowali drogę ekspresową ze Zwardonia do Czadcy. Zniszczono spory odcinek wału biegnącego grzbietem, ale na szczęście główny szaniec jak i trzy czworoboczne reduty zostały nie tknięte.

Wisła
Nie jechałem jednak do Czarnego tylko zakręciłem i wyjechałem na Mały Szaniec
Podjazd na Mały Szaniec
Wjazd na Mały Szaniec
W lecie na wałach rosną drzewa i krzaki. Najlepiej odwiedzić to miejsce gdy nie ma liści i traw. Wtedy wyraźnie widać zarys wałów i fosy.
Mały Szaniec na mapie
Ekspresówka w stronę Zwardonia
Ekspresówka w stronę Świerczynowca
Obok ekspresówki zrobili też drogę
Obok ekspresówki zrobili też drogę asfaltową
I dalej
Dalej droga biegnąca obok nie jest jeszcze ukończona. Zawróciłem i kawałek pojechałem grzbietem, gdzie częściowo zachował się wał łączący szańce. Potem leśną ścieżką przejechałem do Jaworzynki na Trzycatek
Wał na grzbiecie
Tu już Polska i Jaworzynka
Trzycatek
Z Jaworzynki udałem się na przejście w Hrczawie i wróciłem przez Bukowiec i Jabłonków