Girowa oder Hexenberg

Piątek, 9 czerwca 2017 | dodano: 09.06.2017

Poniosło mnie dzisiaj na Girową i do Hrczawy. Potem przez Kozove Vrsky na Słowację do Czarnego.
Widoczek na podjeździe
Girowa to szczyt o wysokości 840 m. znajdujący się pomiędzy czeską Przełęczą Jabłonkowską a polską wsią Jaworzynką.
Obok Goduli i Gańczorki (też na G) należy do takich tajemniczych i owianych legendami wzniesień.
Jej zniekształcona nazwa ma się ponoć wywodzić od bacy Jury a konkretnie od Jurowej Łąki (potem Gurowa i  Girowa), którą miał on podarować dzieciom poległych pasterzy. Na górze miała się bowiem rozegrać kiedyś  bitwa między pasterzami a zbójnikami. Miejsce pochówku zbójów miało być od tej pory przeklętym i przez wszystkich unikanym.
Przez wieki góra stała na granicy Księstwa Cieszyńskiego i strzegła by wróg nie przedostał się przez gęste lasy zwane Zapowiedzią. Na jej stokach i grzbiecie pobudowano też szereg szańców i umocnień, które ciągnęły się od stoków Połomu po Ochodzitą w Koniakowie. Niezamieszkana i owiana mroczną legendą, była więc Girowa uważana za miejsce zlotów czarownic, a skalne urwisko pod jej szczytem nazywano „Diabelskim Młynem”.
Na starych mapach pisano nawet dwie nazwy Girowa i Hexenberg
Mapka okolic Girowej z 1772 r
Mapka okolic Girowej z 1772 r. Po prawej stronie Mały Szaniec - Kleine Schantz.
Chata Girowa
Podjechałem na szczyt ale dopiero na zjeździe zorientowałem się że zdjęcie się nie zapisało.
Poniższe zdjęcie to podobny widok
Mała Fatra w oddali
Podjazd na Komorowski Gruń
Jaworzynka
Jaworzynka. W oddali Ochodzita i Tyniok
Hrczawa
Hrczawa i wiadukt na Słowacji pod którym niedawno przejeżdżałem.
Kościół w Hrczawie
W środku
Hrczawa
Wzgórze gdzie stał szaniec Hrczawa (Hirzawe)
Szaniec Hrczawa na wycinku mapy z 18 w
Szaniec Hrczawa na wycinku mapy z 18 w.
Z szańca pojechałem na słowackie wzgórze Kozove vršky
Kozove vršky
Wzgórze Valy
Właśnie robiłem zdjęcie kiedy usłyszałem szelest za plecami
Sarenka
Były dwie
Były dwie i wygląda na to że dzisiaj przyszły na swiat
Čierne czyli Czarne
Wiadukt nad doliną Czarnego potoku
Na trasie ze Zwardonia do Czadcy jest 5 takich wiaduktów
Na trasie ze Zwardonia do Czadcy jest 5 takich wiaduktów i tunel
Owce nad przełęczą
Mosty u Jabłonkowa
Nawsie
W drodze powrotnej fajnie się cisnęło z wiatrem w plecy.
Potem do pracy.
Po pracy zajrzałem jeszcze na Święto Trzech Braci do Czeskiego Cieszyna i do nas.