Altmaschinenschacht

Sobota, 25 lutego 2017 | dodano: 25.02.2017

Rankiem do pracy. Po pracy przez Kaczyce do Frysztatu, gdzie czekał Tomasz z Detmarovic. Razem udaliśmy się obejrzeć kilka miejsc w okolicy, znanych wtajemniczonym. Najpierw podjechaliśmy na kopalnie hrabiego Larischa w Karwinie-Dołach.
Zjazd do Karwiny
W lesie koło cmentarza Tomasz pokazał mi ciekawy schron
Schron
W środku
Potem pojechaliśmy na kopalnię Franciszka
Na Franciszce
Znaleziony stary kask górniczy
Kopalnia Heinrich
Kolejna kopalnia Heinrich
Do drodze wpadliśmy też na kopalnię Hlavni Jama (Hauptschacht).
Hlavni Jama czyli Szyb Główny została założona w 1863 r. przez ołomunieckie arcybiskupstwo w miejscu gdzie istniał już od 1848 r. szyb Fryderyk (Bedřich). Kilkadziesiąt lat wcześniej na terenie Orłowej i Łazów prowadzili prace górnicze Georg Thomke a potem Georg Gorgosh. Powstały wtedy szyby/kopalnie: Altmaschinenschacht, Mühsam, Schwabenschacht, Georg, Egon i Karol.  Najstarsza z nich nosiła nazwę Altmaschinenschacht (Stara jama, Stara maszynowa lub po czesku Stara strojni). Stara jama została potem przyłączona do Głównej i przerobiona na szyb wentylacyjny. Do tej pory nie mogłem jej zlokalizować w terenie ale ostatnio miałem okazję przejechać się pociągiem po dawnych trasach przemysłowych OKD i z okna wypatrzyłem coś co mogło być szybem Stara jama.
Udaliśmy się tam z Tomkiem i odnaleźliśmy dawną Altmaschinenschacht.
Altmaschinenschacht
Mapa górnicza
Mapa górnicza (Mühsam, Schwaben, Georg i Altmaschin)
Orłowa, nasyp dawnej lini kolejowej
Orłowa, nasyp dawnej linii kolejowej
Szyb Georg II (Jiri II)
Szyb Georg II (Jiri II - Jerzy II)
Ciekawostką jest historia likwidacji szybu Jerzy II. Do zasypaniu okazało się że metan ciągle się ulatnia. Mieszkańcy postawili zatem taką zadaszoną budkę z kominkiem i zapalili gaz/ Ogień płonął przez 20 lat oświetlając fragment ulicy i plac obok. Zgasili go dopiero Niemcy podczas II WŚ gdy "zaciemniano" miasta w obawie przed nalotami.
Orłowa
Orłowa "wieczny ogień"
Studnia
Jeszcze jedna atrakcja czekała nas tego dnia.
Dzięki uprzejmości pani, która była przy ewangelickim kościele, mogliśmy wejść do środka i zrobić kilka zdjęć.
Widok z wieży kościoła
Widok z wieży kościoła (Kopalnia Łazy i Beskidy z Łysą Górą)
Dawny cmentarz ewangelicki
W drodze powrotnej zajrzałem jeszcze na kilka szybów przy Armadzie