Ferdinandsglück Grubenfeld

Niedziela, 18 grudnia 2016 | dodano: 18.12.2016

Góry są moją inspiracją...

Celem dzisiejszego wyjazdu było odnalezienie pewnej sztolni w Ostrawie Petrzkovicach. To właśnie tam w XVIII w. (wówczas po pruskiej stronie) znajdowały się stare kopalnie i sztolnie, które rywalizowały z pierwszymi kopalniami polskoostrawskimi hrabiego Wilczka.
Znalazłem kilka starych kopalnianych map, a wśród nich jedną na której zaznaczona jest największa sztolnia przecinająca wzgórze Landek z północy na południe. Sztolnia istnieje nadal.
Na poniższej mapie zaznaczona jest wieś Petrzkowice a tam widać że wylot sztolni znajduje się naprzeciw kaplicy, na skraju lasu. Miało być to niejako wskazówką przy szukaniu ale znalazłem ją całkiem w inny sposób.

Sztolnia przekrój
Sztolnia przekrój.
No ale od początku...
Wyjechałem po 6 godzinie rano i przez Stonawę udałem się do Dąbrowy. Miałem zostawić sobie szukanie innej sztolni w Dąbrowie na inny raz ale skoro byłem w pobliżu to postanowiłem spróbować.
Dabrowa Dinopark
Po drugiej stronie drogi, naprzeciw dinoparku znajdowała się kiedyś kopalnia węgla Dąbrowa. Zabetonowany szyb Eleonora widać z parkingu, Bettina i Majerka są nieco dalej. W pobliżu był jeszcze nieduży szyb Albert.
Szyb Albert
Trochę łażenia po lesie i znalazłem
Stara sztolnia
Kopalnia Hubert
Tu Ostrawica wpada do Odry
Petrzkovice
Zagłębienia po dawnych dołach odkrywkowych
Pruzkumna
Ta np Pruzkumna (badawcza) miała głębokość 28 m.
Jama Josef
Jama Josef. Obecnie dół ma 12 m. średnicy i 4,5 m. głębokości. Dawniej miała 57 m.
Całe wzgórze Landek w XVIII i XIX w. usiane było licznymi takimi dołami skąd wydobywano węgiel. Później kilka  jam stało się kopalniami, jak np Anselm (obecni muzeum górnictwa). Ponadto wewnątrz wzgórza drążono wiele sztolni mających na celu odwodnienie kopalń oraz rozpoznanie przebiegu warstw i wielkości złóż. Najstarsze sztolnie zlokalizowane w pn. części wzgórza zwano Starymi Hlucinskimi dołami. Obok nich znajduje się pole Ferdynandowe Szczęście (Ferdinandsglück Grubenfeld). Potem powstały Nowe Hlucinskie doły a po nich we wschodniej części Silcherzowickie doły.
Landek
Poniżej kaplica w Petrzkovicach, która znajduje się też na mapie ze sztolnią.
Kaplica w Petrzkovicach
Widok znad sztolni w kierunku kaplicy
Wylot sztolni
Sztolnia.
Poszedłem z rowerem
W sztolni
W sztolni, widok w kierunku wejścia
Główny tunel jest szeroki chyba na 4 m i wysoki na 3 m. Wymurowany z dużych bloków kamiennych. Nie wiem dokładnie  ile szedłem, po ok 100 m. odchodzi w lewo boczny korytarz, który po chwili wraca do głównego. Nieco dalej znowu w lewo odchodzi inny korytarz, wymurowany z cegieł który kończy się częścią ciosaną już w skale. Główny tunel kończy (a może nie) się zawałem. W sumie u góry widać dalszą część ale nie próbowałem się tam przedostać.
Dalsze zabezpieczone sztolnie
Dovrchni sever
A tu już pomnik Armii Czerwonej w Ostrawie
Mundloch i ujście JDS
Jaklovecka sztolnia
Jaklovecka sztolnia. Choć na tabliczce napisano 2892 m. to sztolnia miała kiedyś 3160 m.