Ostrawa Frantiska

Poniedziałek, 10 października 2016 | dodano: 10.10.2016

Góry są moją inspiracją...

Wyjazd rankiem, trochę mokro, kierunek Czechy.  Po odczekaniu aż przejedzie pociąg grzeję w stronę przejścia, aż tu nagle jeb, gleba na kostce brukowej... Lekki garb na jezdni, ślisko i coś tam zabrudzone. Rower na szczęście cały, podnoszę tylną lampkę, spodnie trochę ubrudzone. Próbuję oczyścić... no nie lewa ręka sina i boli, w drugiej dłoni chyba palec wybity. Mam nadzieję że dłoń tylko stłuczona i wracam się przebrać, ledwo trzymając kierownicę.
Pół godziny stracone wiec postanawiam jechać gdzieś po płaskim. Zjeżdżam od siebie Hażlaską w dół po bruku a tu na dole kobita biere się na drugą stronę. Zaciskam hample, zaciskam zęby z bólu i jakimś tylko cudem powstrzymuję się żeby coś jej przemówić do rozsądku.
Tym razem już ostrożnie na przejście i z Czeskiego Cieszyna do Karwiny.
Karwińska
Karwińska © daniel3ttt
Jadę drogą która ostatnio stała się sławna za sprawą polskiego kierowcy BMW, który po zatankowaniu paliwa postanowił zwiać.
A tu go przydybali
Karwina Darków
Skoro zajechałem do Karwiny to zajadę też do Ostrawy. Lewa ręka jakoś daje radę, raz opieram, raz chwytam palcami kierownicę, byle nie całą dłonią. Z przodu nawet nie zmieniam, ciągnę z blatu.
Dojeżdżam do Śląskiej Ostrawy i kieruję się do Zwierzynowej doliny. Kiedyś odszukałem tam dwie z trzech byłych kopalni Josefa Zwierzyny. Właściwie zostały po nich tylko zabetonowane szyby. Trzeciej wtedy nie odnalazłem. Szukając informacji i zaglądając na stronki tematyczne "dołołazów" (doły - kopalnie) natknąłem się na zdjęcie starej sztolni.
Ostrawa Zwierzynowa dolina
Tu był szyb kopalni Josefa Zwierzyny
Tu był szyb kopalni Josefa Zwierzyny "Frantiska"
Stawek koło Frantiski
Stawek koło Frantiski (dawny rezerwuar wodny kopalni)
Wiedziałem że tam jesteś
Tak wiedziałem że tam jesteś
Staro szachta
Tak kto idzie?
Znalezione na YT

Zajrzałem potem na dwie dalsze
Szyb kopalni Zwierzina VII
Szyb opalni Zwierzina Josef
Szyb kopalni Zwierzina II Josef
Kopalnie na starej mapce
Kopalnie Zwierziny na starej mapce (fragment)
Zwierzina
"Zwierzina". Tam gdzieś w tym lasku czeka jeszcze na znalezienie najstarsza kopalnia głębinowa w Ostrawie, Göppelschacht działająca w latach w 1805 -58.
Kościół św Józefa w Śląskiej Ostrawie (dawnej Polskiej Ostrawie)
Kościół św Józefa w Śląskiej Ostrawie (dawnej Polska Ostrawa)