Zebrzydowice Gold Zug
-
DST
55.20km
-
Teren
3.00km
-
Czas
02:28
-
VAVG
22.38km/h
-
VMAX
55.00km/h
-
Podjazdy
280m
-
Sprzęt Kellys Magnus
-
Aktywność Jazda na rowerze
Góry są moją inspiracją...
Wreszcie ładniejsza pogoda. Wybrałem się dzisiaj do Marklowic i Zebrzydowic. Cel i kolejna inspiracja przyszły w czasie jazdy.
Kaczyce
Petrovice
Dawne przejście graniczne w Zebrzydowicach
Tuż obok przejścia biegnie linia kolejowa z Polski do Czech.
W 1837 r. rozpoczęto budowę pierwszej w Cesarstwie Austriackim kolei parowej - C.K. Uprzywilejowanej Kolei Północnej Cesarza Ferdynanda (K.u.K. Privilegirte Kaiser-Ferdinands-Nordbahn, KFNB). Miała ona połączyć Wiedeń z Bochnią i biec poprzez Brzecław, Przerów,
Lipník nad Bečvou, Ostrawę i Bogumin, gdzie miała łączyć się w
Chałupkach z kolejami pruskimi. Pociągi przejeżdżały następnie tranzytem
przez Prusy i zmierzały przez Jaworzno do Krakowa.
Dopiero budowa linii z Bogumina przez Zebrzydowice, Dziedzice, Oświęcim,
Chrzanów i Trzebinię umożliwiła rezygnację z tranzytu. Odcinek ten
został w całości uruchomiony w grudniu 1855 r. W latach 1888 i 1889 wybudowano na linii drugi tor. 1 stycznia 1906
r. kolej została znacjonalizowana i weszła w skład C.K. Państwowych Kolei
Austriackich (k.k. österreichischen Staatsbahnen, kkStB), a po I
wojnie światowej odcinek przebiegający na Śląsku Cieszyńskim podzielony
został granicą państwową między Czechosłowację i Polskę
Wiadukt kolejowy w rejonie przejścia kolejowego
Kolejny wiadukt kolejowy
Marklowice
Wiadukt na nieczynnej linii kolejowej do Moszczenicy
Wiadukty klejowe są moją inspiracją:))) Jest ich w Zebrzydowicach mnóstwo.
4 wiadukty jeden za drugim to już jest coś
4 wiadukty (w tym jeden nieczynny) z drugiej strony
Jest i pociąg na ścianie
Zebrzydowice zamek Liszków
Potem pojechałem w miejsce tylko mnie wiadome. Miejsce gdzie pod koniec Wojny ukryto drugi Golden Zug. Miejsce znane miejscowym jako nieczynny nasyp. Taa... celowo wyłączono ten odcinek:)
Na nasypie
Nasyp
Nasyp
I ostatni raz nasyp
Oczywiście to żart. Dawniej linia kolejowa w Zebrzydowicach biegła zupełnie inaczej. W Zebrzydowicach wybudowano olbrzymi ponad 500 m. wiadukt, jednak ten po kilkudziesięciu latach zaczął pękać. Podjęto wtedy decyzję o zmianie lokalizacji linii kolejowej.
Na poniższej mapie z XIX w. widać dawny przebieg linii kolejowej a ja zaznaczyłem czerwonymi kwadracikami jak jest obecnie. Ten wielki wiadukt o którym wspomniałem rozebrano i tylko w niektórych miejscach widoczne są jeszcze stare nasypy, po których jeździł pociąg :)
Zeby dawna linia kolejowa © daniel3ttt
Wiadukt pod wielkim "S"
Za wiaduktem
Linia kolejowa Zebrzydowice - Czechowice-Dziedzice
Jest i Zug na wiadukcie w Zebach
Mały wiadukt. A dodam że nie zaliczyłem nawet połowy wiaduktów w Zebrzydowicach.
Kończyce Małe
Na koniec jeszcze wpadłem do lasu Parchowiec
Relikty dawnej drogi Hażlach - Cieszyn w lesie
Kategoria Rower