Teschen - Bielitz alten weg

Czwartek, 28 stycznia 2016 | dodano: 28.01.2016

Die Berge sind meine Inspiration. Ich sehe sie immer größer. Sie sind weit entfernt und nahe. Er ist sie so viel dass er niemals an der Inspiration mangeln wird.(GER)
Przejechałem się dzisiaj z Cieszyna do Bielska mniej więcej tak jak wiodła kiedyś "najstarsza droga" pamiętająca czasy średniowieczne. Obecnie Nowa droga to oczywiście ekspresówka. Stara to tzw droga "cesarska" zbudowana w połowie XVIII w. Ja natomiast przejechałem trasą jeszcze starszej drogi, która prowadziła do Bielska zanim jeszcze powstała cesarska droga. Nazwałem ją sobie - "książęca". Ciekawe czy ktoś wie jak ona dokładnie wiodła.
Przy okazji wpadł już pierwszy tysiąc.
Kiedy wyjeżdżałem to lekko kropiło i myślałem że wiatr rozgoni deszczowe chmury. Potem najwięcej padało w okolicach Skoczowa.
Z Cieszyna starą drogą - "cesarską" przez Ogrodzoną do Skoczowa. Jej poprzedniczka prawdopodobnie biegła podobnie, raczej nie była utwardzona i szeroka była może na jeden wóz konny. Wiła się między polami i nie było takich długich prostek jak na pierwszym zdjęciu
W trasie
Skoczów
Skoczów niewielkie miasteczko. Droga "książęca" przechodziła przez rynek a potem koło skoczowskiego zamku
Tu stał skoczowski zamek
Tu stał skoczowski zamek (na miejscu szkolnego boiska). W średniowieczu była to  zapewne drewniana budowla otoczona wałami drewniano-ziemnymi i fosą, mająca za zadanie strzec przebiegającego w pobliżu szlaku handlowego z Cieszyna przez bród (później drewniany most) na rzece Wiśle do Bielska. W XVI w. zamek przebudowano na murowany, otoczony wałem ziemnym. Po pożarze miasta w 1713 r. wybudowano nowy obiekt, który przybrał formę dworu. Dwór będący w kiepskim stanie rozebrano w 1938 r.
Pogórze dawny zajazd pocztowy
Pogórze dawny zajazd pocztowy przy "cesarce". Droga "książęca" też tędy biegła ale kawałek dalej nie wspinała się na Pogórzecki kopiec lecz obchodziła go z prawej strony (obecnie ul. zamek)
Wierzby przy drodze
I wierzby dalej
I wierzby dalej :)
Pałac w Pogórzu
Mijamy pałac w Pogórzu i gdybyśmy chcieli jechać dalej ściśle książęcą drogą to między polami i płotami trzeba było by się przebić do ul Goruszki. Potem nią do cesarskiej i przed Grodźcem trzeba skręcić w lewo
Widoczek na Beskidy
Stara droga do Grodźca
Stara droga do Grodźca. Jak nią zjedziemy to wylądujemy na kamiennym moście
Stary most w Grodźcu
Tu był kiedyś most
Tu był kiedyś most (zachował się fragment przyczółka mostowego). Droga biegła koło starego kościoła (ruiny) i zamku.
Zamek w Grodźcu
Potem droga biegła zupełnie inaczej jak obecnie. Zalesione wzniesienie za zamkiem trawersowała po pd.-wsch. stronie, potem między polami wąwozem schodziła do dolinki (był tam most) i mniej więcej  w tym miejscu gdzie dzisiaj biegnie ekspresówka osiągała Świętoszówkę.
Cesarska i Książęca droga na starym planie
Cesarska i Książęca droga na starym planie (fragment)
Grodziec
Grodziec przebieg dawnej drogi
Swiętoszówka
Świętoszówka przebieg dawnej drogi
Skręt w prawo w ul Kamienną
Przed Jasienicą skręt w prawo w ul Kamienną. Tak właśnie dalej prowadziła droga książęca. Droga cesarska biegnie prosto przez    Wapienicę do Bielska. Wprawdzie jedziemy przez Jasienicę i Jaworze ale centrum dawnych wiosek zostaje na uboczu. W średniowieczu drogi prowadzono przez centrum wsi. Droga którą jechałem pokrywa się z dawną książęcą drogą i prowadzi przez centrum Jaworza, które było chyba dość ważną miejscowością skoro znajdował się tam gródek strażniczy.
Mostek przez potok i przejazd przez wodę
Mostek przez potok i obok przejazd przez wodę
Biery
Pałac w Jaworzu
Gródek średniowieczny Zómczysko
Gródek średniowieczny Zómczysko. Na kopcu stała zapewne drewniana wieża.
Z Jaworza do Bielska
Mostek na potoku Wapienica
Droga kolo lotniska w BB Aleksandrowicach
I tak Lotniczą, E. Orzeszkowej na Hulankę skąd Cieszyńską na stare miasto w Bielsku
Cieszyńska
Tak docieramy do Bielska, które dawniej było jednym z ważniejszych miast w Księstwie Cieszyńskim. Poza Cieszynem tylko Bielsko i Frydek posiadały mury miejskie. Bielsko leżało kiedyś na granicy KC, będącego od 1327 r. lennem korony czeskiej. Za rzeką Białą było już Księstwo Oświęcimskie (od 1454 r. Królestwo Polskie)
Rynek w Bielsku

Bielsko zamek
Plan budowy drogi cesarskiej
W drodze powrotnej odwiedziłem jeszcze grodzisko w Starym Bielsku
Grodzisko w Starym Bielsku
Grodzisko w Starym Bielsku (wały i fosa)