Wilamowice, Iskrzyczyn

Czwartek, 22 października 2015 | dodano: 23.10.2015

Chociaż rowerowo niedużo kilometrów to jednak udany dzień. Dla mnie jak uda się połączyć zwykły wyjazd z historią i zabytkami to jest ciekawie. Pokręciłem się dzisiaj w okolicach Skoczowa. Przypomniałem sobie że dostałem kiedyś informację od Pana Jerzego z BB że na Górce Wilamowickiej na skraju lasu znalazł jeden z kamieni TK. Nie sprawdziłem jednak lokalizacji i po rozwiezieniu chłopaków do szkoły i przedszkola, wpadłem tylko na chwilę do domu, przebrałem się i pojechałem w stronę Skoczowa.

Kajsi na miedzy
Wilamowice
Jadę sobie tą drogą i próbuję sobie przypomnieć gdzie to miało być. Gdzieś od tej strony to na pewno było.
Droga idzie pod górkę a potem skręca w prawo. Prosto pod las biegnie ślepa ulica. Przy ostatnim domu dwaj panowie wędzili mięso w wędzoku, wiec podjechałem i zapytałem o taki kamień z literami TK. Właściciel skojarzył że pod płotem jest jakiś kamień ale bez TK. Zajrzałem i rzeczywiście był. Po odsłonięciu trawy ukazał się numer 385. Bingo! Z drugiej strony musi być TK.
Kamień Komory Cieszyńskiej w Wilamowicach
Józek dawaj sztychówkę.
TK po odkopaniu
Z tym że to nie był ten o którym dał mi znać Jerzy. Pojechałem stamtąd w prawo skrajem lasu w stronę Skoczowa a potem leśnymi ścieżkami. Teraz jak sprawdziłem jeszcze raz to okazuje się że gdybym pojechał w lewo to może bym go znalazł. Nie natrafiłem też na krzyż i grób Skoczowskich, dawnych właścicieli Wilamowic, który ma znajdować się gdzieś w lesie.
Ruiny dworu w Wilamowicach
Z Wilamowic udałem się do Iskrzyczyna
I tu taka ciekawostka. Iskrzyczyn to jedna z najstarszych miejscowości na Śląsku Cieszyńskim. Pierwsza wzmianka o wiosce pochodzi z 1223 roku. W spisanym po łacinie dokumencie jej nazwę zapisano jako Ischrichino.
Właścicielami miejscowości byli min Frydrychowscy, Tschammerowie, czy Radoccy. We wsi istniał dwór, który później zakupiła Komora Cieszyńska i przebudowała na folwark. Na starej mapie M.H
Iskrzyczyn
Iskrzyczyn wjazd do dawnego folwarku
Przebudowany budynek dawnego dworu ()
Przebudowany budynek dawnego dworu
W środku bud. gospodarczego zachowały się sklepione pomieszczenia i stare sklepione piwnice
Tablica fundacyjna
Tablica fundacyjna, którą pokazała mi właścicielka. Prawdopodobnie pochodzi z okresu przebudowy budynku.
Tak tak to z czasów Arcyksięcia Albrechta. Tylko co to za E i H? Może od imion? Już pani wyjaśniam: Erzherzog Habsburg Albrecht.
Od drogi
Zabudowania od drogi
Dwór w Dębowcu
W Zamarskach na Pasiekach znalazłem jeszcze jeden TK
TK w Zamarskach
I ten którego ostatnio nie mogłem odnaleźć.