Po okolicy

Środa, 7 października 2015 | dodano: 07.10.2015

Kontynuacja wczorajszych pomiarów. Dzisiaj oznaczyłem 10 kolejnych kamieni TK.
1 w Hażlachu, 4 w Kostkowicach i 5 w Iskrzyczynie (3 nowe).
Celem głównym na dzisiaj było jednak namierzenie dawnej "rezerwowej" drogi cesarskiej prowadzącej z Cieszyna do Skoczowa.
Miejscowi mają czasem taką wiedzę, którą nie znajdziemy nigdzie w podręcznikach. Nieraz się o tym przekonałem. Wczoraj gdy wracałem przez Zamarski zauważyłem przy drodze jeden nie znany mi wcześniej kamień TK. Zrobiłem zdjęcie i zapisałem namiary za pomocą GPSu. Przy niedalekim domu stał pewien człowiek i w pewnym momencie do kogoś powiedział że ktoś (czyli ja) kręci się tam za drzewami. Podszedłem później do niego i zapytałem o te kamienie, bo kiedyś zlokalizowałem po drugiej stronie jeszcze jeden a teraz go nie mogłem znaleźć. Okazało się ze ten Pan dobrze znał tematykę kamieni Komory Cieszyńskiej w swojej miejscowości.
Najczęściej wyznaczały one granice posiadłości Komory Cieszyńskiej, która w imieniu księcia zarządzała miejscowymi dobrami. Kamienie ustawiano na granicy lasów, gruntów a czasem całe wsie należały do niej. TK to od Teschener Kammer (Komora Cieszyńska).
Tu jednak było nieco inaczej. Według tego Pana a raczej według przekazów od starszych ludzi (min jego babka) przez Zamarski wyznaczano drogę, która miała być rezerwową drogą z Cieszyna do Skoczowa, na wypadek nieprzejezdności głównej drogi przebiegającej przez Ogrodzoną lub na wypadek działań wojennych w okolicach tamtej drogi. Droga według przekazów miała prowadzić przez Zamarski, Gumna, Kostkowice a potem jakoś przez Iskrzyczyn i przed Skoczowem miała łączyć się ze starą drogą. Wzdłuż tej drogi stawiano właśnie kamienie TK. Szybko połączyłem znane mi kamienie w Zamarskach z tymi w Kostkowicach i Iskrzyczynie i już wiedziałem gdzie mam szukać owej drogi.

Zamarski
Z Zamarsk pojechałem najpierw nieco inaczej bo w pobliżu miałem jeszcze do oznakowania kamienie w Hażlachu i Samlowcu.
TK w Hażlachu na Czarnych Dołach
Na bocznych drogach
W prawo zwrot
W lewo zwrot
TK w Kostkowicach Samlowcu
TK w Kostkowicach Samlowcu (ten akurat stoi na granicy lasu)
Wracając do wspomnianej drogi rezerwowej. Nie doszedłem jeszcze do tego kiedy ją wyznaczano. Prawdopodobnie chodzi o 2 poł. XIX w. Obecnie nie jest ona całkowicie przejezdna (rowerem tak). Z Zamarsk droga kierowała się przez Pasieki do Kostkowic. Teraz gdy dojedziemy do drogi Gumna-Debowiec musimy skręcić w prawo i dopiero po ok 150 m. możemy skręcić w lewo aby zjechać do Dolnego Dworu. Kiedyś jednak droga szła na wprost (stare mapy). Koło domu przed stawami są dwa kamienie TK.
Kostkowice Dolny Dwór
Dalej droga szła pod górę do Górnego Dworu (Kemski Dwór), obecnie Gospodarstwo Kostkowice - zakład hodowli bydła
Co rowerzysty żeście nie widziały?
No i stamtąd kiedyś droga biegła wprost do Iskrzyczyna (zdj. poniżej). Obecnie polna droga.
W stronę Iskrzyczyna
Jest, jest i kamień
Jest, jest i kamień po lewej stronie
Po odgrzebaniu ziemi ukazaly się litery TK
Po odgrzebaniu ziemi ukazały się litery TK
Znowu bydło
Przy drodze kamień TK z nr 40
Iskrzyczyn TK nr 7
Kawałek dalej TK nr 7
Iskrzyczyn TK nr 9
A koło przedszkola TK nr 9
W centrum Iskrzyczyna
Z Iskrzyczyna owa droga kierowała się na Simoradz (są tam 2 kamienie przy drodze) lub przez Wilamowice  biegła do Skoczowa.
Ja pojechałem przez Wilamowice ale nie znalazłem dalszych kamieni.
Międzyświeć
Łaciate w Godziszowie
W drodze powrotnej nazbierałem pełne kieszenie orzechów włoskich.