Godula 738 m.

Niedziela, 31 maja 2015 | dodano: 31.05.2015

Ujeżdżałem dzisiaj jeden z bliższych mi pagórków - Godulę 738 m.
Wcześniej jednak czas z chłopakami.

Trzeba przetestować prezenty na Dzień Dziecka
Na wesoło
Tez bym se na takich pojeździł :)
Chcę być najlepszym piłkarzem!

Na rower wyskoczyłem dopiero po 18-tej. Cel na dzisiaj Godula i kolejna pogoń za tajemnicami zamierzchłej historii.  Tym razem chciałem dotrzeć na właściwy szczyt wzgórza i przyjrzeć się kamiennym wałom które mają się tam niby znajdować. Skąd jakieś wały na 738 m n.p.m? Ano Godula należy do tych wzniesień w Beskidach, które wysuwają się przed inne szczyty bardziej na północ i  dzięki temu posiada doskonałe warunki obserwacyjne. Ponadto wypłaszczony wierzchołek i strome stoki są dużym atutem tego miejsca, pozwalającym na wybudowanie na szczycie osady, która w razie zagrożenia dawała schronienie okolicznym mieszkańcom. Nie jest to oczywiście pewne, bo wały mogły mieć też charakter kultowy. W Beskidach podobne miejsca znajdowały się min: na Gutskim Vrsku, Ostrym (koło Czantorii), Tule, Lipowskim Groniu, Zebrzydce, Ostrym (w Jaworzu) i Palenicy. Czas funkcjonowania tych miejsc nie znany, raczej długo przed powstaniem państwa polskiego.
O starym rodowodzie Goduli ma świadczyć także nazwa szczytu, która ma pochodzić od tego że organizowano tu w dawnych czasach wielkie święta, czyli gody. Jeszcze na XVIII-wiecznych mapach można zobaczyć że szczyt Goduli nie był wogóle zalesiony.
Balon nacd Jaworowym
Balon nad Jaworowym
Godula ze Śmiłowic
Na własną odpowiedzialność
Na podjeździe
Stromo pod górę
Podjazd
Pod szczytem natrafiłem na jeden kamień TK
Pod szczytem natrafiłem na jeden kamień TK, który postawiłem do pionu
Na szczycie Goduli
Być może kamienne wały
Ułożone kamienie
W wielu miejscach widać ułożone kamienie
Na szczycie
Korona wału
Niewielki stawek
Niewielki stawek w pobliżu domniemanej osady obronnej, bez wątpienia nie bez znaczenia dla ewentualnych mieszkańców.
No i całość mogła by wyglądać bardzo realistycznie, gdyby nie ludzka działalność przed ok 100 laty. Na Goduli zlokalizowanych jest bowiem kilka starych kamieniołomów. Piaskowiec który właśnie od nazwy tej góry zwie się piaskowcem godulskim, był masowo wydobywany i wykorzystywany do budowy różnych budynków (min oba kościoły w Komornej Lhotce), nagrobków oraz przydrożnych figur i krzyży. Dwa duże kamieniołomy znajdują się u podnóża Goduli (jeden czynny, drugi teren wspinaczkowy), natomiast w okolicach szczytu są trzy wyrobiska, skąd też pozyskiwano kamień. Najprawdopodobniej wydobywano też kamień na szczycie i przez to zniszczono spore fragmenty dawnego wału, zaś w miejscu otoczonym wałem powstały wyrobiska i zagłębienia.
Dawny kamieniołom
Pod skałą
Przy oborze dla kóz i owiec
Górski hotel Ondrasz
Widok z Goduli na północ
Widok w kierunku Frydka
Widok w kierunku Frydka. Hen daleko było widać nawet Pradziada w Jesenikach.
Zjazd do Komornej asfaltem gdzie wyciągnąłem dzisiejszego maxa. Jest to też mój nowy rekord prędkości.