Nová Bělá

Wtorek, 19 maja 2015 | dodano: 19.05.2015

Wiecie zapewne że lubię historię i zabytki. Często łączę pasję jeżdżenia na rowerze z odwiedzaniem historycznych miejsc. Czasem są to zamki, czasem pałace, dwory, grodziska, szańce a czasem jeszcze jakieś inne obiekty i miejsca.
Znalazłem sobie kiedyś na starych austriackich mapach zaznaczone szańce w miejscowości  Nová Bělá koło Ostrawy.
Dzisiaj przejechałem się tam aby sprawdzić co zostało z tego obiektu.

Szańce Nova Bela
Szańce Nova Bela na mapie ("Franciszkowe mapowanie" 1836-1852)
Szańce Nova Bela ("Józefowskie mapowanie" 1764-1768)
Na mapach zaznaczono schematycznie ale widać że po pd.-wsch. stronie wsi wybudowano dwie czworokątne reduty i połączono je wałem biegnącym "w zygzak".
Na pn.-zach. od wsi przy drodze do Výškovic, Svinova i Zábřehu (obecnie dzielnice Ostrawy) również były podobne szańce. Na mapach opisane jako Bieler Schanzen
Bieler Schanzen
Bieler Schanzen (1836-1852)
Bieler Schanzen (1764-1768)
Szukałem w różnych źródłach i nigdzie niestety nie doszukałem się informacji o tym kiedy i przez kogo miały być wybudowane.
Prawdopodobnie pochodzą z lat 1740-1742 czyli  z okresu wojny prusko-austriackiej. Jako budowniczego typuję austriackiego generała Gideona von Laudona, tego samego który wybudował Jakubcovickie szańce niedaleko Hradca n. Moravici
Zrobiłem sobie porównawczy podkład z aktualnych map i wynikało z niego że na miejscu pł.-zach. szańców jest dzisiaj ostrawskie osiedle Výškovic-Majerovec. Natomiast na miejscu pd.-wsch. szańców pobudowano domki jednorodzinne.
Wyjazd z Czeskiego Cieszyna, podjazd na Górny Żuków
W Toszanowicach skręciłem na Domasłowice
Widocze na Beskidy
Widoczek na Beskidy
Domasłowice Górne
Jezioro Żermanice
Krzyż
Kapliczka w Pazdernej
Siedliszcze
Z Siedliszcza pojechałem bocznymi drogami do Liskovca. Liskovec to miejscowość w zachodniej części dawnego Księstwa Cieszyńskiego. W 1573 r. książę cieszyński sprzedał Frydek i kilka okolicznych wsi (min Liskovec) i utworzono Frydeckie Państwo Stanowe. Wcześniej jednak w XIV i XV w. Liskovec należał do jakiegoś rycerza bądź szlachcica, który być może za jakieś zasługi dla księcia został zwolniony od wszelkich powinności. Ten prawdopodobnie wybudował też gdzieś we wsi niewielką drewnianą siedzibę.  Do tej pory jednak nie ustalono gdzie to miejsce miało by się znajdować. Część historyków (min P. Stepanek) umiejscawia  dawną rycerską siedzibę-gródek niedaleko kościoła św Szymona i Judy w lasku nad potokiem Podšajarka http://www.hrady.cz/?OID=3178
Kiedyś byłem tam i mocno rozczarowało mnie to miejsce. Jest tam wprawdzie taki pagórek, właściwie nie pagórek a zbocze stromo opadające w stronę potoku. Problem w tym że z drugiej strony teren ciągle wznosi się do góry. Nie ma nawet żadnego zagłębienia po fosie, która miała by oddzielać właściwy gródek. Obrona takiego miejsca była by więc bardzo niewygodna.
Wziąłem mapę i wytypowałem inne miejsce na pł. od centrum wsi.
Liskovec
Liskovec (Stepanek - X, Daniel - O)
Wg mnie miejsce o wiele bardziej nadające się na postawienie budowli obronnej. Wzgórze z dwóch stron opływają potoki a ponadto doliną potoku Datynka mogła prowadzić dawna droga do Siedliszcza
Leskowiec
Leskowiec, wytypowany pagórek od pn.-wsch.
Szczytowe partie pagórka
Gródek Liskovec?
Potem pojechałem do Rzepiszczy gdzie znajduje się inny gródek
Gródek Rzepiszcze
Gródek w Rzepiszczach był jedną z granicznych strażnic. Niedaleko płynie Ostrawica, zach. granica Księstwa Cieszyńskiego
Poza tym gródkiem nad Ostrawicą pobudowano cały szereg zamków i strażnic: Śląska Ostrawa, Kończyce, Vratimov,  Liskowiec, Frydek, Baska, Lubno, Nowa Wieś
Po drugiej stronie Ostrawicy znajdował się natomiast morawski zamek Paskov, obecnie przebudowany na pałac.
Zamek w Paskovie
Przejazd pod dwupasmówką
Ostrawa
Ostrawa Nova Bela
Nova Bela
Filary dawnego wiaduktu kolejowego
Filary dawnego wiaduktu kolejowego. Za nimi biegły wały łączące dwie reduty
Wałów oczywiście nie ma. Na miejscu redut są łąki, wały i fosy zaś wyrównano.
Za szlabanem na łące był wał
Na łące stał a reduta
Na łące stała reduta
Ostrawa
Datyne
Na dwupasmówce do Hawierzowa
W drodze powrotnej miałem wiatr w plecy i fajnie się pociskało, ciągle o granicach 35 -40 k/h
W Średniej Suchej dojechał z bocznej drogi gość na rowerze z silnikiem i jechał ciągle z prędkością ok 38 k/h
Odjechałem mu kawałem ale wyprzedził mnie potem na długim podjeździe przed Górną Suchą. Poszedł mi na ambicje i potem go wyprzedziłem.
Ścig z gościem na rowerze z silnikiem