Machowa, Budzin

Niedziela, 17 maja 2015 | dodano: 18.05.2015

Popołudniowa przejażdżka po okolicy.
Natknąłem się niedawno na informację że na górze o nazwie Machowa (462 m.) w Cisownicy odkryto grodzisko.
W 1997 r. archeolodzy Bożena i Bogusław Chorąży odkryli prehistoryczną osadę na Tule, podobne stanowiska zlokalizowali w latach 90-tych ubiegłego wieku właśnie na Machowej i Grodzisku. Stoki Machowej są dość strome, szczególnie od północnej strony. Natomiast partia szczytowa jest wyraźnie wypłaszczona i rozległa, przez co znakomicie nadawała się na założenie obronnej osady. Piękny i daleki widok na okolicę oraz możliwa komunikacja z położonymi niedaleko osadami obronnymi na wzgórzach: Tuł, Grodzisko i Ostry pozwala postawić hipotezą, o równoczesnym funkcjonowaniu tych osad.
Oprócz niskich kamiennych wałów (datowanych na epokę żelaza) na Machowej znajdują się okopy, ziemne schrony i łączące je transzeje budowane w lipcu i sierpniu 1944 r. Na grzbiecie wzgórza znalazłem 8 kamieni granicznych zapewne Komory Cieszyńskiej jednak bez oznaczeń TK. Rośnie tam też potężny buk pospolity zwany "Babą Jagą"

Machowa z Goleszowa
Mała Czantoria
Na grodzisku
Niemieckie okopy z 1944 r
I taka ciekawostka z książki "Siedem wieków Cisownicy" str 191;
To było w cztyrycatym trzecim roku. Niymcy na ibónkach (Übungen-ćwiczenia) na Machuli prugowali pancerfausty, a do Cisu strzylali z kanónów patnostek (152 mm). Tuż jedyn pocisk nie dolecioł do Cisu i spod do młaki w Rzeczycach. Dadok, pastyrz łod Kulisza, go znaszeł i jak rano prziszeł do szkoły nawówił Pala Raszke, żeby mu go pomog prziwiyźć. Łod Brzeziny pojczali trakacz i przywiyźli go pod szkołe, przysmyczyli do postrzodka, a potym kulali po korytarzu.