Dithmari villa

Poniedziałek, 30 marca 2015 | dodano: 31.03.2015

Rano padał deszcz. Zawiozłem chłopaków do szkoły i do przedszkola i jak wracałem to widziałem, że na pn.-zach. się przejaśnia.
Wróciłem do domu, przebrałem się w ciuchy rowerowe i obrałem taki właśnie kierunek, czyli  tam gdzie najjaśniej i gdzie najmniej chmur.
Tym razem wypadło po płaskim, czeskie tereny kopalniane (czeski Kuwejt).
Obecnie Śląsk cieszyński podzielony jest niemal na pół między Polskę i Czechy, ale kiedyś przez stulecia to była jedna kraina - Księstwo Cieszyńskie. Tereny między Karwiną a Ostrawą to dziś czeskie zagłębie węglowe, gdzie się nie obejrzysz tam szyby, wieże i hałdy kopalniane. Węgiel odkryto tutaj w XVIII w. czyli w czasach, gdy Księstwo należało do monarchii Habsburgów. Dla wyjaśnienia dodam, że cieszyńskie w przeciwieństwie do innych ziem polskich nigdy nie było pod zaborami. Już w czasach rozbicia dzielnicowego książęta śląscy przyjęli pro czeską politykę, a w chwili jednoczenia ziem polskich przez Łokietka poparli czeskiego króla Wacława. W XIV w. większość książąt śląskich złożyła hołd lenny czeskiemu władcy, a potem na dokładkę polski król Kazimierz III Wielki zrzekł się swoich praw do Śląska. Dzięki takiej polityce książęta zachowali swoje prawa do ziem i szeroką niezależność (autonomię). Władza książęca była dziedziczna, jednak w przypadku braku męskiego potomka księstwa miały przypaść czeskim monarchom. I tak po kolei wymierali władcy poszczególnych księstw. W przypadku cieszyńskiej linii Piastów stało się tak, że w 1625 r. zmarł nagle młody książę Fryderyk Wilhelm. Warunkowo władzę po nim przejęła i sprawowała aż do swojej śmierci w 1654 r. siostra Elżbieta Lukrecja.
Później księstwo nie zostało zlikwidowane, lecz zostało przejęte przez Habsburgów, bowiem ci od 1526 r. również władali ziemiami czeskimi. Od tej pory kolejni  Habsburgowie oprócz tytułu cesarskiego i wielu innych, nosili również tytuł książąt cieszyńskich aż do upadku cesarstwa i likwidacji Księstwa Cieszyńskiego w 1918 r.
W 1766 r. Albert Kazimierz (syn króla polskiego Augusta III) ożenił się z arcyksiężną Marią Krystyną ulubioną córką cesarzowej Marii Teresy. Niedługo po ślubie cesarzowa przekazała Księstwo Cieszyńskie jako lenno w ręce nowożeńców a Albert Kazimierz przyjął tytuł księcia sasko-cieszyńskiego. Dzięki jego gospodarności, polityce i bogactwu nastąpił znaczny wzrost znaczenia Księstwa Cieszyńskiego w tej części Europy, ziemie te należały do najbogatszych i najlepiej prosperujących w całych Austro-Węgrach.  Książę rozpoczął też powiększanie dóbr książęcych, zarządzanych bezpośrednio w imieniu księcia przez Komorę Cieszyńską (stąd kamienie TK). Na terenach wokół Karwiny i Ostrawy niedługo potem zaczęły pojawiać się pierwsze kopalnie.

W drodze
Kopalnia CSM Jih
Kopalnia CSM Sever
Polska szkoła w Stonawie
Tablica
Tablica (Franciszek wiecznie żywy - Franta zemřel a dycki sie ruszo)
Kopalnia Darkov
Kopalnia Karvina
Krzywy kościół i szyby kopalni Gabriela
Kopalnia
Kopalnia Karvina Lazy
Restauracja w Orłowej
No i jest Dithmari villa czyli Detmarovice a w polskiej wersji Dziećmorowice. Czytałem kiedyś takie wyjaśnienie nazwy jakoby miała ona pochodzić od dużej umieralności dzieci czyli pomoru dziecięcego. Polska wersja jest jednak błędna.
W 1305 r. dla biskupa wrocławskiego Henryka z Wierzbna sporządzono po łacinie dokument zwany "Liber fundationis episcopatus Vratislaviensis". W części dokumentu dotyczącego Księstwa cieszyńskiego wymieniane są miejscowości zobowiązane do płacenia dziesięciny. Wśród nich znajdują się również Detmarovice, pisane jako item in Dithmari villa sunt triginta octo mans.
Zapis ten oznaczał, że wieś posiadała 38 łanów mniejszych i że należała prawdopodobnie do jakiegoś rycerza imieniem Dithmar.
Według starych przekazów pierwsza osada znajdowała się bardziej na północ, niedaleko rzeki Olzy, mogła mieć charakter obronny.  Miała ona zostać zniszczona przez pożar i później przeniesiono ją na nowe miejsce. Ciekawe czy ktoś odnajdzie kiedyś miejsce gdzie znajdowały się stare Detmarovice - Dithmari villa. Ja dzisiaj nie miałem już czasu na to aby udać się na domniemane miejsce.