Mały Jaworowy i Do Lodra

Niedziela, 26 października 2014 | dodano: 26.10.2014

Najpierw kilka fotek z meczów hokeja na który zabrałem dzisiaj chłopaków będąc na spacerze.

Hokej, Liga Beskidzka
Hokej, Liga Beskidzka, Czarne Pantery Cieszyn - Mosty u Jabłonkowa 9:2
Hokej w Cieszynie
Hokej w Cieszynie, Buldoci Hawierzów - Monsters Ostrawa
Mecz hokeja
Mecz hokeja, I gol na 1:0
A z rowerowania:
Celem dzisiejszego wyjazdu było odnalezienie w lesie pod Małym Jaworowym dawnego osiedla domów "Do Lodra". Jaworowy jakoby stał się celem pośrednim. Wyjechałem ok 15 godz i na Mały Jaworowy wyjechałem od Gutów niebieskim szlakiem. Czas od domu 1:06:30. Zjazd asfaltem do połowy, czyli do rozstaju a potem w lewo ok 0,5 km i ścieżką w las. Mniej więcej wiedziałem jak trafić na miejsce bo niedawno tam szukałem, z tym że od dołu. Najpierw trafiłem na resztki murów jakiejś innej budowli. Niżej dojechałem do leśnej dróżki i do potoku, który przepływał przez osiedle.
Na informacje o dawnym osiedlu "Do Lodra" natrafiłem niedawno przeglądając różne czeskie stronki o wsi Tyra. W Tyrze spotkałem ostatnio starszego pana, który powiedział mi mniej więcej gdzie szukać tego miejsca. On sam był świadkiem wydarzeń z 1953 r.
Na zboczu Małego Jaworowego, wysoko nad doliną było kilka chałup, gdzie mieszkali głównie hodowcy owiec i bydła. Ten pan miał wtedy ok 7 lat i mówił że wybuchł tam wielki pożar. Okoliczni mieszkańcy zbiegli się ale nie było już co ratować. Pogorzelcy osiedlili się w innych miejscach, zaś teren wokół obsadzali uczniowie miejscowej szkoły drzewami (min napotkany pan). Wspominał że potem czasami chodzili "Do Lodra" i że sporo tam zostało różnych rzeczy w lesie.
Dość szybko odnalazłem miejsce "Do Lodra" i resztki budynków.
Powrót przez Oldrzychowice i Nebory.
Kierunek Jaworowy
Krówki pod Jaworowym
Guty Podgruń
Guty Podgruń (dynia na parapecie)
Na podjeździe mijam jednego freerajdowca który prowadzi
Na Małym Jaworowym
Słońce już nisko
Osiedle Do Lodra, szkic wg pamięci jednego z mieszkańców
Do lodra
Pojadę jeszcze do pracy na noc