Na Szańce

Sobota, 6 września 2014 | dodano: 06.09.2014

Znalazłem wczoraj czytnik kart i kartę do telefonu jednak nie mogłem przegrać zdjęć. Kartę musiałem sformatować aby móc jej używać.
Dzisiaj wyjazd przed 6 rano i miejscami mglisto. Pojechałem na Przełęcz Jabłonkowską i na Wielki Szaniec. Kozy znowu przyszły się przywitać.
W drodze na Przełęcz J
Widoczek na Mosty u Jabłonkowa
Przełęcz Jabłonkowska
Wjazd na Wielki Szaniec
Idą w szeregu
Kozy na Szańcu
Stamtąd udałem się na oddalony o ok 2 km Stary Szaniec, który obecnie leży już na terytorium Słowacji. Prawdopodobnie na miejscu Starego Szańca stał pierwszy z Szańców Jabłonkowskich wybudowany przez Wacława III Adama ok poł. XVI w. Po uszkodzeniu dokonanym przez Węgrów, wybudowano wkrótce nowy większy szaniec bliżej Przełęczy Jabłonkowskiej na miejscu Wielkiego Szańca.
Stary szaniec potem przebudowano tak że tworzy on obecnie czworokąt z dwoma półbastionami przypominającymi kleszcze.
Paradoksem jest to że szaniec, który przez wieki strzegł granicy śląskiej i został wybudowany przeciwko Węgrom i Turkom (Słowacja to dawne Górne Węgry) leży teraz na terytorium Słowacji (dawnego wroga).
Stary Szaniec
Bastion od środka
Szańce najlepiej odwiedzić późną jesienią kiedy nie ma tyle zieleni i liści. Widać wtedy wyraźnie przebieg wałów o fosę oraz wjazd.
Ze starego Szańca zjechałem do Svrcinovca i przez Cierne przejechałem z powrotem do Czech do Hrczawy.
Cierne u Czadcy (Czarne Beskidzkie)
Hrczawa
Miejsce gdzie stał Szaniec Hrczawa
Zjazd do Bukowca
Zjazd do Bukowca. W oddali Kiczory. Bliżej, na lewo Karolowa Kępa z Bukowieckimi Szańcami, na prawo Suszański Wierch z Suszańskim Szańcem (kępa drzew).
Powrót główną przez Jabłonków i Trzyniec.
Po powrocie do domu zabrałem chłopaków do Zamarsk na 3 OS samochodowego "Rajdu Wisły"
Paweł i Wojtek
Potem jeszcze do pracy na kilka godzin.