Ostry (+ wspin. arch. 45)

Środa, 9 lipca 2014 | dodano: 09.07.2014

Rankiem na borówki na Ostry.
Czeski Cieszyn
Ostry
Owce w Tyrze
Czarnula
Podjazd, z tyłu Jaworowy
Szutrostrada
Schronisko na Ostrym i polana z borówkami
Schronisko na Ostrym (954 m) i polana z borówkami
Uzbierałem 1L borówek i brałem się na dół bo zaczęło kropić.
Widok w stronę Stożka
Zbieracze borówek i Kozubowa w tle
Dolina Olzy i Czantoria po lewej
Koziniec
Widok na Ostry z Karpentnej
Po zjechaniu w doliny zaczęło padać i stanąłem na przystanku. Nie zanosiło się na to że przestanie, więc po chwili ruszyłem do Bystrzycy i bocznymi drogami do Cieszyna. W Czeskim Cieszynie dopadła mnie ulewa. Byłem już tak mokry że nie robiło mi to w zasadzie różnicy.
Pojadę jeszcze do pracy wieczorem.

Jest u nas (Śląsk cieszyński - czeska strona) góra Ostry 1044 m. i jest też góra Ostry w Tatrach 2360 m.
Ten tatrzański przez długi czas uchodził za niedostępny i w dziejach taternictwa odegrał przełomową rolę.Gdy w końcu po wielu próbach został zdobyty  w 1902 r. przez Karola Englischa, Antoninę Englischową i Johanna Hunsdorfera, uważany był za najtrudniej dostępny szczyt tatrzański. Karol Englisch wraz z wymienionymi wyszedł na szczyt od strony północnej drogą o trudnościach (II). Na szczycie zatknął polską flagę! Drugim przełomowym wydarzeniem w dziejach tego szczytu i zarazem taternictwa było przejście jego pd. ściany w 1905 r. (Simon Haberlein) drogą o trudnościach (IV), które było wówczas zaliczane do najtrudniejszych w Tatrach.
W marcu 2002 r. planowaliśmy tam wyjść z Michałem ale dotarliśmy jedynie na niższy Mały Ostry.

W kwietniu 2003 r. poszedłem na Ostry sam i wyszedłem od Białej Ławki wschodnią granią (trudności IV). Wschodnia grań to ta z prawej.
Ostry od południa
Ostry
Ostry (źródło: taternik.net)
Na szczycie Ostrego
Na szczycie Ostrego, widok na Jaworowy.
Wyjście bez asekuracji, linę wyciągnąłem dopiero na szczycie.
Początkowo schodziłem zachodnią granią. Potem przetrawersowałem na północną stronę i zrobiłem dwa zjazdy na linie (mniej więcej drogą Englischa). Z Przełęczy w Ostrym również zrobiłem dwa zjazdy stromym żlebem na południową stronę.