Bukowa "Leśny kościół"

Niedziela, 23 marca 2014 | dodano: 23.03.2014

Popołudniowa przejażdżka w Beskidy. Nie w Bezkidy jak to niedawno wpisał jeden koleś "Pętla Bezkidzka" he he.
Do Ustronia Dobki i podjazd na Przełęcz Bukową. Dalej pojechałem sobie odnaleźć jeden z tzw "leśnych kościołów", gdzie w okresie kontrreformacji (w latach ok. 1654-1709) ewangelicy ze Śląska Cieszyńskiego potajemnie odprawiali nabożeństwa. W połowie XVI w.  większość ludności księstwa cieszyńskiego była ewangelicka. W 1610 r. książę cieszyński Adam Wacław wrócił na katolicyzm. Prześladowania Ewangelików nasiliły się w 1648 r. kiedy to ustanowiono, iż rzymskokatolicyzm jest wyłącznie panującym wyznaniem. W 1654 r. tzw. komisja religijna z polecenia cesarza Ferdynanda III odebrała ewangelikom Śląska Cieszyńskiego większość kościołów.
Dlatego wierzący ewangelicy nie mogąc gromadzić się w kościołach korzystali z posługi wędrownych kaznodziejów, którzy na te tereny potajemnie przybywali głównie ze Słowacji, ale też i z Dolnego Śląska czy z Królestwa Polskiego. Nabożeństwa odprawiano na odludnych miejscach, głównie w górach. Po polskiej i czeskiej stronie śląska cieszyńskiego znanych jest 9 takich miejsc.
Stamtąd na szczyt Bukowej 712 m. i przez Szymków oraz Jarzębatą do Wisły. Powrót bulwarami do Ustronia a potem przez Kozakowice i Goleszów do Cieszyna.

Widok na Równicę
Miejsce tajnych nabożeństw ewangelickich
Szczyt Bukowej
Szymków, baca z owcami
Wisła Jarzębata (widok na Czantorię i Bukową)
Zjazd do Wisły z Jarzębatej
Hotej Gołębiewski
Hotel Gołębiewski
Kozakowice

| 08:20 wtorek, 25 marca 2014 | linkuj Więcej info tutaj: http://pl.wikipedia.org/wiki/„Leśne_kościoły”_ewangelickie_w_Beskidach
Byłem na razie w sześciu takich miejscach. Do zaliczenia właśnie Jaworze, Ostre i Łomna. Niedawno zjeżdżałem do Dolnej Łomnej w Czechach ale nie obczaiłem dokładnej lokalizacji i nie szukałem.
marusia
| 23:31 poniedziałek, 24 marca 2014 | linkuj Taki "leśny kościół" jest też gdzieś w okolicach wierzchołka Palenicy w pobliżu doliny Wapienicy (Zbiornik Łąka). Kiedyś go szukałem, ale nie udało mi się na niego natrafić.
romulus83
| 21:24 niedziela, 23 marca 2014 | linkuj Bezkidzki - polska język, trudna język. :) Ładnie tam u Ciebie, i ciekawe miejsca są. :)