Tam gdzie biją źródła

Sobota, 26 października 2013 | dodano: 26.10.2013

Wiele razy byłem u źródeł Wisły na Baraniej Górze. Dzisiaj wybrałem się do źródła Odry w Oderskich Wierchach.
Do pracy pojechałem wcześniej na 20 godz i skończyłem o godz 0:30.
Podjechałem do domu się przebrać bo stwierdziłem że jest za ciepło na długie spodnie i kurteczkę. Wyjechałem po 1 godz.
Drogi w nocy prawie cały czas puste, nie za zimno i fajnie się jechało.

Stara Ves nad Ondrejnici - zamek (pierwszy krótki postój)

Fulnek (policjanci na rynku jakoś dziwnie się na mnie patrzyli:) Co tu robi gość na rowerze o 4 godz?)

Z Fulnku przez niewysoką przełęcz do miasteczka Odry
Jest miasto Wisła u źródeł Wisły i są też Odry blisko źródła Odry.
Odry

Za Odrami miałem ciekawy podjazd serpentynami. Na odcinku ok 6 km z wys. 300 m n.p.m. musiałem wyjechać na 586 m n.p.m. W dodatku za lasem dość mocno wiało.
Za Potstatem wjechałem w gęstą mgłę.
Duży obszar Oderskich Wierchów w okolicy źródła Odry to teren wojskowy, czyli poligon. Po II WŚ wysiedlono wiele wsi i ogrodzono teren. Od 1968 do 1991 r. stacjonowały tam wojska radzieckie. Dopuszczona dla ruchu cywilnego jest droga z Potstatu do Velkeho Ujezdu oraz szlak od drogi do źródła Odry (w weekendy). Poza tym wszędzie tabliczki ostrzegawcze szlabany i zakazy.
Z czasem trafiłem idealnie. Na szlak zjeżdżałem ok 6:30 i ciemności ustępowały. Przestrzeliłem skręt szlaku i pojechałem jakieś 0,5 km dalej. Gęsta mgła sprawiła że nie zauważyłem strzałki i musiałem się wrócić.
Do źródła dotarłem jak już się rozjaśniło.
Droga do źródła

Teren wojskowy

Źródło Odry

Pramen Odry 633 m n.p.m.

Wróciłem do drogi i zjechałem do miejscowości Podhoří. Nad wioską na wzgórzu znajdują się ruiny zamku Drahotuš. Byłem tam rowerem w 1997 r. Niedaleko są też ruiny zamku Puchart ale teraz był mi nie po drodze. Obydwa zamki kiedyś tylko obejrzałem pośpiesznie. Teraz zwiedziłem go "świadomie" tzn zapoznałem się w domu z historią i planami i wiedziałem już gdzie stała główna wieża, gdzie pałac, jak biegły mury itp.
Podhoří wzgórze zamkowe

Most do zamku

Ruiny zamku Drahotuš

Mimo że z zamku niewiele pozostało to można wyobrazić sobie jak kiedyś wyglądał.
Szczyt wzgórza zamkowego otacza fosa i wał. Na wzgórzu oprócz wieży i pałacu stały budynki gospodarcze. Z drugiej strony skały urywają się i za przepaścią jest jeszcze jeno wzniesienie gdzie stała wieża i z niej prowadził po drewnianym moście wjazd do zamku.
Potem pojechałem do Hranic. Bardzo ładne stare miasto.
Hranice zamek i synagoga

Kościół na rynku

Za Hranicami skręciłem na czerwony szlak wiodący do "Hranickiej przepaści". Po drodze miałem kolejne ruiny zamku. Tam również bylem w 1997 r. na rowerze i w 2004 r. pieszo jako przewodnik z grupą z Elbląga. Okolica ciekawa bo niedaleko są jeszcze jaskinie aragonitowe.
Na wzgórzu otoczonym fosą stał zamek Svrcov. Do dzisiaj zachowały się bardzo niewielkie fragmenty murów

Widok z ruin zamku Svrcov na dolinę Becvy

Hranicka propast
Na dnie przepaści znajduje się jeziorko. Przepaść ma wymiary 110 x 50 m. i głęboka jest na 69,5 m. Głębokość podwodnej jaskini ustalono na 373 m, co plasuje ją jako drugą najgłębszą na świecie.

Stamtąd doliną Becvy do Lesnej.
Pałacyk Lesna

Z Lesnej przez górkę do Noweho Jicina
Novy Jicin

Powrót przez Pribor i Frydek-Mistek
Polkovicke hurky

W domu byłem po 14 godz.
-odra/

| 17:47 niedziela, 3 listopada 2013 | linkuj Pomysłów mam całą masę:) Już kombinuję następny wypad i nie mogę się zdecydować czy okolice Hradca n M, czy Valasske M. czy Żylina. Miałem mapę okolic Morawskiej Bramy i Hranic 50 000 (czyli od Fulnku). Drogi poza niektórymi odcinkami znałem. W Odrach byłem 3 raz a w Hranicach 4 raz. Gdybym prowadził coś w rodzaju "zaliczgmine.cz" to wpadło by mi 5 nowych miejscowości.
| 09:18 piątek, 1 listopada 2013 | linkuj Chłopie Ty tego zobaczysz. Zastanawiam się czy braknie Ci kiedyś pomysłu. Jak nie gródki to źródła. Zacne metry w pionie. W realu jakieś 2400-2500m. Ale nie ma się co dziwić. Odry i okolice to niezłe górki. Znałeś drogę na pamięć czy wspomagałeś się mapami? Niesamowita przepaść. Wszystko tu w ogóle jest niesamowite...
Goofy601
| 13:10 niedziela, 27 października 2013 | linkuj Skąd Ty bierzesz pomysły na te wycieczki? :) Kolejny super wypad :)
Nefre
| 23:02 sobota, 26 października 2013 | linkuj Podziwiam relację i dystans oczywiście...
completny
| 22:20 sobota, 26 października 2013 | linkuj Na prawdę podziwiam Twoje zaparcie do jazdy. Pozdro!
tlenek
| 20:45 sobota, 26 października 2013 | linkuj Ciekawa miejscówka, przyznaje, że pierwszy raz widze jak wygląda źródło Odry :)